Tilføjelsen af en S85 V10 fra BMW’s M5 generation E60, gør Toyota GT86 til et frygtindgydende Time attack-våben
Der findes allerede mange GT86’ere med anden motor – og mange flere hestekræfter mellem forhjulene – end Toyota kan levere. Et eksempel er drifteren Ryan Tuercks vilde swap med V8’eren fra en Ferrari 458 Italia.
En andet og mindre kendt motorudskiftning kommer fra australske Zoom Garage, der har fået lagt en fem-liters S85 V10’er fra BMW E60 M5 ned i den lille japaner som erstatning for den oprindelige to-liters firecylindrede bokser.
LÆS OGSÅ: KOENIGSEGG – AGERA RS KAN RAMME 482 KM/T
I stedet for at bruge E60’erens halvautomatiske SMG-løsning, har australierne valgt at lade kræfterne fra V10’eren gå gennem en sekstrins manuel gearkasse fra E92 M3. Dog ikke unden tilpasningsproblemer modsat motoren, som Zoom Garage hævder gled relativt let ned mellem forhjulene på Toyota’en.
Men opsætningen kører. Og i sit nuværende setup kørt ind på E85-benzin, yder V10’eren 520 hestekræfter. Imponerende nok er V10-maskinen blot 20 kilo tungere end den oprindelige bokser-motor. Den beskedne vægtforskel er dog kun en realitet, fordi Zoom Garage har udsat V10’eren for en massiv slankekur.
LÆS OGSÅ: GAL KADETT C MED BIMMER V8 TERRORISERER DE SVENSKE VEJE
Bilen konkurrer i World Time Attack Challenge, hvor den senest har kørt på Sydney Motorsport Park og ifølge Zoom Garage præsteret overraskende godt.
Det er ingen hemmelighed, at Toyota og BMW i øjeblikket samarbejder om kommende modeller. Henholdvis den nye Supra og den næste Z4. Vi ville ønske, BMW fandt den gamle V10’er frem igen som en del af udviklingen.