Til april indstiller Ford produktionen af Focus RS, men den heftige firehjulstrækker forlader samlebåndet med manér
Vil du have en fabriksny udgave af den hurtigste Focus til dato, skal du løbe fandens hurtigt ned til din lokale Ford-forhandler. For den 6. april – altså om under to måneder – er det slut for den nuværende Ford Focus RS.
Men firehjulstrækkeren med det famøse ‘driftmode’ forlader ikke samlebåndet uden et sidste brøl fra den 2.3-liters ecoboost-motor. Inspiration er nemlig hentet fra Escort Mexico, når fabrikken i Tyskland bygger 5o ‘RS Heritage Edition’-biler. En kærlig hilsen til den første Escort, der så dagen lys for netop 50 år siden.
Alle biler leveres i en hidsig orange farve. Desværre kun til det engelske marked. De få heldige briter, der får fat i en Focus ‘RS Heritage Edition’, får dog ikke kun en ‘Mexico’-farve på deres nye Ford.
Med Mountune-optimering hæves ydelsen i Ecoboost-motoren fra 350 hestekræfter og 470 Nm til 370 hk og 510 Nm. Med nye smedet aluminiumsfælge skræller Ford ovenikøbet også lidt vægt af Focus’en.
Derudover vil alle biler været udstyret med soltag, en møglækker Recaro-kabine i dellæder med orange kontraster samt elektroniske foldespejle og parkeringssensorer.
Faktisk er det eneste, som’RS Heritage Edition’ må undvære, den Ken Block godkendte hydrauliske håndbremse ‘drift bar’.
Hver af de sidste Focus RS’ere får et prisskilt på 39.895 britiske pund. Goodbye, Focus RS. We salute you!