Alpina har tilsyneladende ikke fået ‘alle-mailen’ om, at diesel er fandens brændstof – XD3 har 383 hestekræfter og en helveds masse moment
Porsche har brugt deres sidste dieselmotor. Det samme har Fiat-Chrysler-gruppen. På den anden side er BMW ikke helt klar på at vende ryggen til de udskældte dråber endnu. Det betyder, at SUV’en X3 stadig fås med dieselkværn.
Men selv M-afdelingens løsning, M40i, yder ikke helt de firedobbelte turboer retfærdighed. I stedet bør interesserede kunder lader Alpina omdøbe bilen til XD3.
Navneforandringen giver nemlig ikke bare en bil, der ser bedre ud, der er også meget mere moment. For mens M40i må nøjes med 355 heste og 500 newtonmeter, blæser M57-motoren i XD3 ud af starthullerne med 388 hypper og 904 newtonmeter. Muligvis underdriver Alpina en smule her, for med 3.4 sekunder fra 0-100 kilometer i timen vil tunerne stadig ikke påstå, at XD3 er hurtigere end M40i.
Til gengæld fortsætter Alpina-Bimmeren gennem en otte-trins automatgearkasse helt til 265 kilometer i timen, før turboerne taber pusten. Alpinas egen undervogn med LSD-bagtøj og aktive dæmpere holder dog bilen limet til asfalt.
Alpina havde da også dårligt været Alpina, hvis ikke kunderne kunne gå amok med krydser på ekstraudstyrs-listen. Så det kan selvfølgelig lade sig gøre, når X3D bestilles. 22″ aluminiumsfælge er voldsomt, men hos Alpina bare en lille del af den mega lange liste, som også rummer en specialsyet læderkabine.
XD3 kan bestilles senere på året, mens leveringen begynder i starten af 2019.