Annonce:

Det er farligt at køre i vintervejret

Annonce:

Sne, sjap, is og vand. Det er, hvad vi udsættes for i disse tider. Og især i trafikken kan det give os problemer

Heldigvis er der råd for, hvordan du undgår at ende i situationer samt hvordan du undgår at ende i en vejgrøft eller de steder, der er værre. Er du ikke interesseret i at være en af de tusindvis af danske bilister, som hver vinter må se sig besejret af de strenge forhold, så læs med her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

INDEN DU KØRER
Selvom det kan være svært at stige ud af sengen, når vinteren raser udenfor, så er det om vinteren desværre nødvendigt at stå lidt tidligere op, hvis du skal bruge bilen til arbejde. Du er nødt til at stå ud og finde ud af, hvor meget vinteren har fået tag på dit køretøj.

Der skal muligvis bruges en skovl bare til at grave bilen fri, hvis det har været en rigtig heftig nat. Derudover skal du være sikker på, at ruder, sidespejle og lygter er af-isede, dette kan godt tage lidt tid, så hvis du kommer ud til bilen i sidste øjeblik, så risikerer du at skynde dig afsted, inden det er blevet gjort. Gør du dette, så øger du risikoen for uheld. Udover dette, så er det en fordel, især hvis du skal køre langt, at tjekke vejrudsigten inden du kører.

Visse vinterstorme er så kraftige, at du, uanset hvor mange forholdsregler du tager dig, ikke kan undgå at sidde fast et sted. For flere tips, så læs FDMs guide til sikker vinterkørsel. Her kan du eksempelvis læse om, hvorfor det er vigtigt, at lade bilens batteri op natten over, hvis det bliver rigtigt koldt.

Er din bil ikke helt ny, og er der rustne reservedele, så overvej at få dem skiftet. På BildeleEkspert.dk finder du reservedele i alle afskygninger og til næsten alle slags modeller. Risikoen ved gamle og rustne bildele er, at man ikke ved, hvordan de vil opføre sig et ekstremt koldt vejr.

KØR FORSIGTIGT 
Selvom det er svært, når man i forvejen er kommet et kvarter for sent afsted, så skal man køre forsigtigt og også ofte langsommere end normalt. Dette er ikke blot for din egen sikkerheds skyld, men også for de andre bilister.


Et godt råd er at følge de andre bilers hastighed. Når det er glat så øges bremselængden betydeligt, og derfor skal farten sænkes tilsvarende. Desuden er det, som naturlig konsekvens heraf, også vigtigt at holde en god afstand til de forankørende biler.

Et sammenstød kan hurtigt opstå, og er man for tæt på, ja, så er man prisgivet. Tjek derfor også jævnligt, om dit katastrofeblink virker. Dette forhindrer i vintermånederne jævnligt kollisioner.

HVIS DU KØRER FAST I SNEEN
Selvom du tager alle forholdsreglerne i brug, så skal man bare vide, at vi, i forhold til moder natur, bare er magtesløse myrer. Derfor kan du selvfølgeligt ende med at køre galt eller sidde fast. Derfor er det vigtigt, at du altid har både tæpper og varmt tøj med i bilen. Tag også gerne en termokande med noget varmt at drikke med, hvis du skal køre langt.

Besøg vores annoncør:

Vejhjælpen har ofte meget travlt i disse perioder, og det kan derfor tage mange timer for dem at nå frem til dig. For mere information om, hvordan du kommer igennem en fastkørsel, så læs DMIs guide til kørsel og fastkørsel i sne.

Responsiv Iframe

Her kan du også læse om smarte manøvrer, der muligvis kan få din bil tilbage på vejen, hvis den sidder fast i en snedrive. Eksempelvis kan man prøve at dreje rettet hurtigt frem og tilbage, da dette kan fremprovokere et pludseligt vejgreb.

 

 

Artiklen fortsætter efter annoncen:

 

 

 

 


Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også