Den seneste M5-aftapning, F90, yder tilsyneladende meget mere end BMW selv siger
BMW’s PR-afdeling har fortalt hele verden, at den seneste F90 M5 er godt for 600 hestekræfter og 750 newtonmeter. Pænt meget for en næsten to tons tung sedan. Virkeligheden kan dog være en helt anden. Og det med postivt fortegn.
ND Distribution har nemlig testet en komplet standard men tilkørt M5 på et rullefelt. Og skal man tro de tal, der kom ud af det, så gemmer den 4.4 liters biturbo V8’er på meget mere. Nemlig 625 hestekræfter og 824 newtonmeter på hjulene. Vel at mærke med firehjulstrækket slået til!
Hvis de tal er korrekte, og ti procent af ydelsen trækkes fra, fordi det går direkte i drivlinen, så mangler BMW lige at oplyse, at M5’eren i virkeligheden yder 690 hestekræfter og 890/900 newtonmeter.
Næsten 100 hestekræfter og 175 newtonmeter mere end BMW selv oplyser.
Det er i liga med den nye superhingst fra Ferrari, 488 GTB, der dog vejer 311 kilo mindre end den firedørs Bimmer. Det forklare også, hvorfor M5 kan hænge på Mercedes-AMG E63 S, selvom BMW’en officelt altså er underlegen på antallet af hestekræfter.
SE M5’EREN ‘AFSLØRE‘ SIN SANDE IDENTITET PÅ RULLEFELTET HERUNDER