Annonce:

Pansret Peugeot 205 til salg – det er en GTI’er

Annonce:

I 1990 må Bernard Arnault have ment, at han havde både penge OG fjender nok til at kunne bestille en pansret Peugeot 205 GTI – 28 år efter er bilen til salg med kun 14.700 kilometer på klokken

Mellem 1983 og 1998 producerede Peugeot mere end fem millioner 205’ere. Og da bilen i øvrigt var pokkers populær, var det nemt at glide i et med 205-mængden. Lige hvad direktør, Bernard Arnault, for verdens største luksusvare-firma ønskede sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Så i 1990 købte han den sjoveste udgave af modellen, der kunne fås for menneskepenge (glem alt om rallybilen 205 T16 her), 205 GTI. Hr. Arnault ville kunne køre i alt ubemærkethed uden chauffør men stadig med en følelse af sikkerhed. Så den stenrige franskmand fik firmaet Labbé til at ‘pansre’ Peugeot’en i stadie to.

Hvilket dengang betød, at bilen blev skilt ad og samlet på ny med ekstra tykke paneler og ruder. Med tilføjelsen af læderstole og aircondition kostede det hele selvfølgelig lidt meget på vægten, der gik fra 875 kilo til fuldfede 1.400 kilo. Eller kun 100 kilo mindre end en køreklar VW Passat vejer anno 2018.

LÆS OGSÅ: ER DET HER DEN ULTIMATIVE VOLVO? 242 MED 5-CYLINDREDE S60R-SWAP


Lige denne 205 GTI har dog både en undervogn, større bremser og et servo-hjulpet styretøj for at udligne vægtforøgelsen. Kvaliteten af ombygningen bliver beskrevet som ‘absolutely amazing’. Kun få vil da også kunne spotte, at 205’eren her ikke er nogen helt almindelig løve med GTI-logo.

LÆS OGSÅ: NYE TAL – DET ER NÆSTEN GRATIS AF FJERNE BILAFGIFTEN PÅ 150 PROCENT

Hr. Arnault brugte faktisk bilen og havde den stående i sin private garage. Dog ikke oftere og længe nok til, at det blevet til mere end 14.700 kilometer på 28 år.  Om den så køre som en 205 GTI blev berømt for at stærkt tvivlsomt. Men det er i hvert fald stensikkert muligt lige nu at købe verdens måske mest unikke eksemplar af en legendarisk Peugeot.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bilen er lige nu hos Art & Revs i Luxemborg for 37.500 euro. Faktisk ikke forfærdligt meget mere end de 215.000 standardbilen kostede fra ny… Men 280.000 kroner for en 205 GTI. Arh, hva’?!

SE BILEN I GALLERIET HERUNDER

Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også