Annonce:

Læserbil: Røvlækker replika

RS står hos Audi for RennSport. Vores tyske naboer har siden 90’erne fremtryllet den ene racerbane-raket efter den anden. Spørgsmålet er dog – kan du se, at det her ikke er en RS4? Nej, vel?

Annonce:

Er du ægte bilbygger, ser du altid muligheder frem for hindringer. Det er også lige nøjagtig, hvad der skete for denne Audi for 10 år siden, da den kom til Danmark fra Tyskland som en fornuftig dieselhakker. Det var aldrig meningen, at den skulle have været mere end en donorbil.

Men med en ung mands ihærdighed og hundredevis af arbejdstimer blomstrede den fra et osende arbejdsæsel til en af Danmarks flotteste RS4 replikaer, der har meget mere at byde på end original RS-lak.

Den blå lakering er super lækker i det helt rette sollys. Og undervognen er sat i den helt rigtige højde
20” Rotiform-fælge er som støbt til de meget bredere RS4-skærme, som enhver A4 af B7-generationen egentlig burde være født med

“Ombygning begyndte, da en VW-mekaniker dengang skulle bruge en dieselmotor til en kammerat. De fik denne Audi hjem til operationen. Men daværende ejer tog den lige et skridt videre og byggede en 1,8T motor i, hvad der var tilbage. Så fik han idéen om en komplet RS4-ombygning. Og med let adgang til originale reservedele, blev der købt ind af RS4-stumper. Karrosseriombygningen tog lidt over et år, og bilen blev derefter solgt videre til en af mine kammerater. Jeg har altid været lun på den. Så jeg blev super glad for, at min kammerat sagde det til mig først, inden den kom på markedet. Jeg er sidenhen blevet familiefar, så jeg smådrømmer om en RS6´er, men først vil jeg finde den helt rigtige ejer til min blå øjesten, fortæller Michel.

Artiklen fortsætter efter annoncen:
Audi RS4 har siden den første B5-generation i 1999 haft aluminiumsspejle som kendetegn
Du skal have mere end almindeligt hypermobile led for at få så meget som en negl ind mellem skærmene og de 20” Rotiform RSE-fælge

Michel har nu ellers ikke hvilet på andres laurbær. I de to år, hans navn har stået på registreringsattesten, er den sidste finish i hans egen stil faldet på plads. Undervognen har fået en seriøs opstramning, frontdelene er lakeret sorte for at give Audi’en mere aggressiv front, og de store Rotiform-fælge er som skabt til den blå limousine.

Michel må føle sig rigtig godt til rette i et værksted, for i hans blå bog er der både en komplet ombygget Ford Escort og en guldbrun VW Golf VR6 med Porsche Twist-fælge.

Find dem på Facebook – der er nogle lækre slæder i mellem
Motoren mangler fire cylindre og 2,4 liter i slagvolumen, men det er der intet, der fortæller, før du er under hjelmen

Så herren har en sund fornemmelse for, hvad der rører sig i bilmoden. Det eneste han har fortrudt er, at han ikke ofrede penge på en luftundervogn i stedet for gevind. For det nådesløse KW-gevind har indtil videre kostet ham en forskærm, og de er ikke billige, hvis RS4 mærket skal kunne ses. Generelt er det nemt at få RS-reservedele, men muldvarpen skal op af lommen og frem i lyset, for Audi sætter i sådan helt bogstavlig forstand pris på godt håndværk.

Kabinen er mindst lige så lækker som den i en original B7 RS4
RS’erens skålsæder krammer rigtigt, både når det går lige ud og sidelæns

Alt dette er dog glemt og tilgivet, når Michel står til træf, og tilskuerne flokkes om det klonede vidunder som bier om honning. På de to år Michel har haft bilen, har han kørt Europa tyndt for at fremvise den. Og han bliver altid begejstret, når folk ikke kan spotte, at Audi’en ikke er den ægte RS-vare.

Bilen, der bare skulle have været en donor, er ikke til at kende mere. Man skal have den store lup frem og mere end almindeligt godt styr på VAG-katalogets kapitel med titlen ’Audi A4 B7’ for at kunne lure forskellene. Den RS4-blå A4, der med næsten uhørt præcision faktisk ligner den V8-buldrende original, er nok ikke det sidste, vi har hørt fra Michel. Han er nemlig allerede ved at beslutte, om det næste projekt skal være en Volkswagen Bobbel fra 50’erne eller med dybe V8-brøl fra en Chevrolet Chevelle. Du ved, livets store spørgsmål for os med højoktan i årerne .

Fra dieselhakker til turbobenziner. Nu mangler vi kun fire propper mere
Når Michel ikke løfter jern og pumper mere blæk i huden, suser han rundt på de tohjulede og nusser om familien derhjemme.

 

TEKNIKKEN: AUDI A4 B7 ‘RS4’

  • Motor: R4 1.8 Turbo • KN-luftfilter i den originale filterkasse • 80 millimeter gasspjæld • dobbelt intercooler for at give det originale RS4-look • REVO Stage 2-chip • Audi R8 olie- og vandlåg •rustfrit udstødningsystem i 2.5” fra forrør og ud
  • Gearkasse og drivline: Femtrins manuel
  • Undervogn: KW-gevindundervogn
  • Bremser: 288 millimeter originale Audi-skiver
  • Fælge og dæk: 20” Rotiform RSE • ET-mål: 20 • 10×20” • 245/30-20-dæk
  • Karosseri: Komplet RS4-ombygning af skærme og paneler • RS4-forlygter med bixenon og kurvelys • RS4-baglygter • RS4-sidespejle med nedblænding • originale aluminums-forskærme • modficeret bagkofanger • nyt tag med soltag ilagt
  • Kabine: Komplet RS4-læderkabine med alt i elfunktioner • dørsider i læder med lys ved håndtag • RS4-lyspakke • Audi RS6-læderrat • RS4-aluminiumspedaler • RS4-gearknop med lædermanchet • RS4-kabinelister i kulfiber
  • Bilstereo: Audis MMI-system med skærm og komplet BOSE-lydpakke fra Audi S4
  • Præstationer: 190 hestekræfter

 

 

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også