Annonce:

Guide: Sådan polerer du bilens forlygter

Matte og triste forlygter behøves ikke betyde en udskiftning – se bare denne guide

Det var ikke et problem før i tiden, hvor forlygter var lavet af glas, men i nyere tid hvor lygterne er af plastik, er de en del mere sarte overfor solens UV-stråler og bare vind og vejr generelt. Matte forlygter er ikke bare enormt grimt, men det kan også være så voldsomt, at det rent faktisk er ulovligt, fordi at lyset fra lygten ikke kan trænge igennem.

Det kan være en ret så dyr omgang at udskifte lygterne med nye, så derfor har flere producenter af bilpleje opfundet komplette kit til at redde lygterne. Der kommer hele tiden nyere produkter på markedet.

Her i vores guide har vi brugt Meguiar‘s med kun to step, hvor deres tidligere havde tre step og var betydeligt dyrere. Her kan du på ekstremt kort tid få shinet lygterne op til at ligne tæt på helt nye, og vi giver dig her en komplet guide til hvordan!

Artiklen fortsætter efter annoncen:

HVAD ER FORMÅLET:
Forlygter i plastik bliver med tiden nedbrudt af solens stråler og skiftende vejrforhold. Det gør dem ekstremt matte og kedelige, men med vores guide kan du friske dem om igen.

TIDSFORBRUG:
Tidsforbruget er meget afhængig af lygternes beskaffenhed og antal gange, du skal over dem. Det tog os cirka 5 minutter pr. omgang og derefter 5 minutters tørretid, før de kunne få en tur til.

SVÆRHEDSGRAD:
Her tør vi faktisk godt at påstå, at alle mennesker med en hånd eller to kan klare opgaven uden problemer.

MATRIALERNE:
Et Two Step Headlight Restoration Kit fra Meguiar‘s koster 449 kr. hos Meguiarsshop.dk

SÅDAN GØR DU – TRIN FOR TRIN

1: Vi startede med at dække de lakerede dele omkring forlygterne af med malertape. Det er altid en god idé, så du ikke ved et uheld kommer til at ridse kofangeren eller forskærmene.
2: Første trin i kittet er at påføre rigelige mængder slibemidel på den medfølgende svamp. Du skal ikke være nærrig med det, da en tørslipning ikke giver et godt resultat.
3: Påfør slibemiddel på hele lygten, og begynd så selve slibningen med roterende bevægelser. Hvis du sliber i lige spor, så risikerer du at ridse mere, end du sliber.
4: Efter første omgang slibning tørrer du slibemidlet af med en blød klud. Den tid slibningen tager, er afhængig af, hvor slem lygten var inden start.
5: Her ser du et nærbillede af lygtens plastik, som stadig har den gule farve i sig. Det betyder, at du ikke har slebet grundigt eller længe nok på det sted. Det kan godt kræve lidt knofedt.
6: Efter den første omgang slibning tørrer du slibemidlet af med en blød klud. Den tid slibningen tager, er afhængig af, hvor slem lygten var inden start.
7: Gentag processen fra punkt to og tre, så du får det sidste af lygtens ødelagte plastik slebet af. Det er okay at slibe mere koncentreret på det område, som er mest trængende.
8: Når slibningen er overstået, tørrer du alt det hvide slibemiddel af lygten. Det er vigtig at slutte med en helt ren klud, så du ikke efterlader noget skidt eller slibemiddel tilbage.
9: Trin to i kittet er spraydåsen, som indeholder en speciel UV-bestandig væske. Her skal du i en afstand af cirka 20 cm spraye et jævnt lag på hele lygten og ikke overdrive, så det løber.
10: Efter en tørretid på fem minutter kan du give lygten endnu et lag med spraydåsen, så plastikkens overflade bliver helt lukket af. Du vil nu kunne se, at glansen i lygten kommer tilbage.
11: Når du har ventet mindst fem minutter på, at overfladen er tør, kan du fjerne malertapen. Overfladelakken er overfladetør på fem minut- ter, men hærdet på 24 timer.
12: Slutresultatet er ikke til at overse, og du vil mærke en markant forbedring i den mængde lys, der bliver kastet ud på vejen.
FÆRDIG: Meguiar‘s garanterer, at den klare effekt holder helt op til 365 dage, før lygterne skal have en tur til. Der er heldigvis rigeligt med både slibemiddel og spraycoat til at klare en omgang eller måske to mere. Nu ser din bil pludselig nyere ud.

 

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X