Annonce:

Læserbil: Widebody brownie

Er det en Ferrari, er det en Porsche – nej! Her er Danmarks bredeste Fairlady-røv med treliters V6’er og dobbelt trykladning.

Annonce:

Nej, det er ikke en Porsche eller Ferrari af ældre dato. Og, ja – det er helt lovligt, at rattet sidder i den ‘forkerte’ side. Her er historien om Lasses vildt brede ‘Fairlady Z’, som han næsten fik kastet i nakken.

Hvorfor lige en Nissan 300ZX?
“Jeg fik den næsten kastet den i nakken for fire år siden, og jeg kunne ikke modstå tilbuddet. Efter ombygning af diverse ting synes jeg dog stadig, at der mangler at blive lavet en smule, før den kører hundrede procent, som jeg gerne vil have det. Men som alle kammeraterne siger, så er det en dejlig bil at køre i. Jeg er også tilfreds med bilens køreegenskaber i forhold til ombygningen. Faktisk har jeg stort set bygget på bilen, siden jeg købte den.”

Artiklen fortsætter efter annoncen:
Lock Smice er ikke Lasses førstevalgt, men lige nu findes der ikke andet aluminum, som klæder 300ZX’eren bedre, synes han
10,5″ er i forvejen meget – det ser da også voldsomt (fedt) ud på Lasses brune 300ZX

 

 

 

Hvorfor lige denne stil?
“For at have noget, der er anderledes, som man ikke ser hver dag. Der er også en mange delte meninger om bilen. Min familie er ikke de største fans. Men min svoger giver alligevel altid nye bagdæk til min fødselsdag. Min kæreste er blevet fan, og jeg måtte nok aldrig gå af med bilen – hvis det stod til hende. Kammeraterne er vilde med den og låner den MEGET gerne, hvis den skal stå stille i en weekend.”

Hvad er din sjoveste oplevelse med bilen indtil videre?
“Det må være, når den ældre generation altid spørger, om det er en Ferrari eller Porsche, og om det nu kan være lovlig at rattet sidder i den ’forkerte’ side.”

Hvorfor lige de fælge?
“Havde jeg haft flere penge, var de blevet videregivet. De sidder egentlig kun på bilen, fordi de fulgte med, og det er svært at finde fede fælge i den størrelse, som ikke ruinerer mig. Jeg skal være ærlig og sige, at de ikke er blevet prioriteret højest.”

Paul Bailey-kittet er ikke bare bredt – det er åndssvagt bredt
Gennem dette kæmpe gab flyder luften til de dobbelte intercoolere
Da Nissan 300ZX (Z32) kom på markedet i 1989, var coupéen udstyret med et todelt targatag i glas

Hvis du skal udpege tre fede detaljer på bilen?
“Bredden – hvem kan ikke lide en kvinde med bredde hofter?”

“Og så er der jo farven – det er fedt, at den ikke bare en brun, men at den skifter i lyset, samt at der er glimmer i.”

“Lyden – man er i hvert fald ikke i tvivl om, at jeg er i nærheden. Og hvem elsker ikke en V6-twinturbo med rent rør?”

Klap i, ham til højre har styr på det
Jo, sport (i form af 451 hestekræfter) og komfort kan sagtens med hinanden
Hvis passagere ikke er for travlt optaget med at panikke over, at sidde der, hvor rattet normalt er, kan der åbnes ind til ‘handskerummet’, og følges med i hvordan bilen har det

 

Hvad har været projektets største udfordring?
“Helt klart at få bilen til at køre ordentligt. Styreenheden drillede nemlig, men efter KK Autoteknik har haft set på den, spiller den 100 procent. ”

Den tre-liters VG30DETT-maskine yder 451 hestekræfter – altså på hjulene
Du er ikke i tvivl om, hvornår 300ZX’erens V6’er med Japseed catbacksystemet er i nærheden

Har du været til show og træf med bilen?
“Vi har været en del steder efterhånden. Eksempelvis til Auto Show 2018, hvor bilen stod i udstilling. Jeg møder også gerne op til diverse træf, men det er ikke altid, at bilen er deltagende i race. Bagdæk er jo efterhånden også noget, jeg får ved diverse gavelejligheder, da vi er flere, der presser på for at slidt dem ned hurtigst muligt.”

Hvor kan man møde bilen?
“Jeg prøver at finde tiden til diverse træf, som regel Striben Ishøjs sæsonstart og afslutningen. Ellers kører jeg til JDM-træf samt striben i Næstved og Skælskør.”

Har du overblik over hvor mange timer, du har brugt på bilen?
“Vi er nok mere ude i dage fremfor timer. Meget af tiden er gået med den store makeover udenpå og indeni. Og så det at jeg har måtte rette fejl især i bilens elektronik.”

Hvis nu pengene hang på træerne, hvad havde du så bygget på/i bilen?
“En VR38DETT fra en GT-R er lidt af en drengedrøm, og så havde jeg nok også fundet plads til nye fælge og en luftundervogn.”

Lasses næste projekt er kærestens 350Z
HVEM ER LASSE? Den 22-årige ventilationstekniker fra Slagelse kastede sig allerede som 18-årig over bilbyggeriet med en Toyota MR SW20, som gik fra sugemotor til trykladning. I dag er det ham med nøglerne til den brune bisse, du læser om i denne artikel. Lasse må da også afgjort have et blødt punkt for japanske biler – en Nissan GT-R er nemlig den ultimative drømmevogn.

 

TEKNIKKEN: NISSAN 300ZX ‘Fairlady Z’

  • Motor: 3.0 VG30DETT V6 • renoverede turboer  • AMS Tubular-manifolde • letvægts remskive til krumptap • dobbelte Apeix-luftfiltre • ACT-letvægts svinghjul  • ACT-kobling  Halltech-motorstyring • aluminiumskøler • stort oilekøler-kit • dobbelte aluminums-intercoolere
  • Udstødning: Japspeed turbo catback-system med x-pipe og HKS-lyddæmper
  • Gearkasse og drivline: Standard femtrins manuel • ACT letvægts svinghjul • ACT kobling
  • Undervogn: BC Racing-gevind • Ultra Racing-krængningsstabilisator og stræberarmsbøsning • justerbar Powertrix bærearm og trækstænger
  • Bremser: 356 millimeter K-Sport Big Break-kit
  • Fælge og dæk: Lock Smice Duke-kromfælge • foran: 18×9 ET35 • bagtil: 19×10,5 ET-35
  • Karosseri: Paul Bailey widebody-kit • LED-baglygter tonet med rubinrød klarlak • originale xenonforlygter • Areo-sideskørter • tonet sideblink • aluminium tankdæksel • special-lavet forkofanger og sideskørter • JDM Border Racing Areo-sidespejle • faceliftede baglygter fra årgang 1999-model • bagklapsspoiler
  • Lakering: Specialfremstillet brun
  • Kabine: Tofarvet sort-gråt læder med Z-logo • short shift-gear
  • Bilstereo: Pioneer 2din-headunit • dobbelte Garden SQX 6,5 og Boxter 6,9″ • Hertz 10″ subwoofer • 5.1 forstærker på 2.000 watt
  • Præstationer: 451 hk • 573 Nm • 0-100 km/t = ca. fire sekunder • Tophastighed: +300 km/t
  • Tak til: KK Autoteknik • Falkevejen • venner • Dækonline for gode brænderdæk
Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også