Verdens mest solgte elbil er netop præsenteret i en helt ny version. Nissan Leaf har fået nyt design, længere rækkevidde og funky, nyt udstyr. Men er det ikke stadig bare en kedelig elbil, tænker du måske? Læs videre og få svaret.
Strøm har aldrig været det store samtaleemne på Boosted-redaktionen, men når nu selveste Formel 1 og flere og flere gadebiler indeholder elmotorer, må vi hellere sænke paraderne og se nærmere på den syndflod af elbiler og hybrider, som vælter ind over bilverdenen i øjeblikket.
Første skridt var at sige ja tak til Nissans invitation til en tur i landets første Leaf i seneste aftapning.
Navnet LEAF står for Leading Environmentally-friendly Affordable Family car, og selvom det ikke lyder videre sexet, blev forrige model solgt i imponerende 310.000 eksemplarer verden over, og vi tør godt love, at den nye version kommer til at gøre det endnu bedre. Hvorfor? Fordi den er pænere, hurtigere og kører længere på en opladning. Nå ja, og så betaler Nissan da lige din hjemme-strøm til bilen de første to år!
Men for at komme frem til spørgsmålet, du stensikkert sidder med: Er det ikke bare endnu en røvsyg elbil til spelt-spisende familier i København? Jo, det er det helt sikkert også, men hvor svært det end er for os at indrømme, så er der mange spændende elementer ved en bil som Leaf.
Hallo, hvad sker der – har I sniffet coke hele banden, tænker du måske? Nej, det er højest blevet til lidt spejdersnus denne måned, men hør nu lige her, inden du lyncher os helt.
En Leaf har i dag 38 procent flere hestekræfter og 26 procent flere Newtonmeter end tidligere. I alt 150 hk og 320 Nm, som ligger klar under højre fod konstant uanset hastighed. 0-100 km/t tager kun 7,9 sekunder, hvilket er lige så hurtigt som mange nye GTI-biler. Det høje, øjeblikkelige moment giver mulighed for masser af hjulspind, hvis du er til den slags.
Så er der detaljer som e-Pedal, som omdanner speederpedalen til både speeder og bremse. Tryk ned for acceleration, og slip mere eller mindre for at bremse. Helt op til 0,2 G bremser bilen, når du slipper speederen med e-Pedal aktiveret. Det kræver, at du kører bil på en helt ny måde, men efter lidt tid, er det faktisk meget afslappende. Du bruger kun én pedal, og bilen har automatgear, så hænderne bliver på rattet. Hvor Nissans nye ProPilot i øvrigt aktiveres, så bilen bliver delvist selvkørende.
Vi ved godt, at der mangler noget lækker, buldrende motorlyd, som alle os bilfreaks elsker. Men underligt nok vænner du dig hurtigt til stilheden, og så kan du til gengæld bedre nyde lyden fra det fine Bose-anlæg.
Største problem er stadig en relativt lang ladetid af batteriet, der gør lange ture lidt mere besværlige.
TEKNIKKEN: NISSAN LEAF
Motor og gearkasse: Elmotor på 40 kWh • 150 hk • 320 Nm • trinløst automatgear • rækkevidde op til 378 km på fuld ladning
Modellen i tal: 0-100 km/t: 7,9 sek. • topfart: 144 km/t
Pris: 263.880 kr. for Leaf Visia
Priseksempler på andre varianter: Leaf Acenta: 283.880 kr./ Leaf Tekna: 303.880 kr.