Mange glรฆder sig over den nye Suzuki Jimny โ men mรฅske de trรฆkker i land nu, for sikkerheden i mini-SUVโen er svag
For trods deformationszoner og automatisk nรธdbremse scorede den nye Jimny kun tre stjerner ud af fem mulige i den altafgรธrende sikkerhedstest.
Med en score pรฅ 53 procent ud af 100 mulige falder Jimnyโen blandet andet pรฅ dรฅrlig fodgรฆngerbeskyttelse netop pรฅ grund af en svag automatisk nรธdbremse.
Og i en tid hvor de fleste nye biler kan krรธlle sammen med en femstjernet score, beskytter Jimnyโen med en score pรฅ 73 procent heller ikke voksne passagere sรฆrlig godt i tilfรฆlde i af frontale sammestรธd og sidekollisioner. Euro Ncap noterede sig her bilens passageromrรฅde som โomfattende deformtโ efter kollisionen.
Sammenstรธdende fik heller ikke airbaggen i fรธresiden til at folde sig ordentligt ud, sรฅ chauffรธren fรฅr rattet i stedet for en pude i hovedet. Bedre bliver det heller ikke af, at Euro Ncap betegner instrumentbordet som en sikkerhedsrisiko for personer pรฅ forsรฆderne.
โDe unge kรธber โ som Jimnyโen sigter efter og er designet til โ fortjener og har brug for bedre bรฅde aktiv og passiv beskyttelseโ, konkluderer Matthew Avery fra Thatcham Reserach, der er Euro Ncap-partner.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk