Der er så mange modeller, BMW skulle have – men aldrig fik – bygget – som en E30 Touring med V8 og kompressor
Så er det godt, at vi har kreative hjerner, som tæt på 40 år efter, at E30 var en ny bil kan gøre lige præcis det.
Touringen her begyndte sit liv med en 1.8 liters M40-rækkefire. Den nuværende ejer har brugt fem år på at skrue stumper i bilen, der kan lave om på det faktum. Resultatet er en M62-motor.
LÆS OGSÅ: Velkommen til fremtiden – Boosted tester selvkørende taxa
BMW-kender vil vide, at vi så snakker den 4.4 liters V8-klump fra E39 540i. Den er bygget op med smedet stempler og manifolde, før der er smidt en ESS Vortech-kompressor oveni.
De 490 hestekræfter og 583 newtonmeter ved bare 0.7 bar, sådan en svend producerer, går direkte i 540’erens sekstrins manuelle gearkasse. Et letvægts svinghjul, en forstærket kobling og differentialet fra en E28 M5 sørger for, at lige denne Bimmer kommer først fra lyskrydset.