Mere end 15 millioner 3-Serier er allerede trillet af samlebåndet – nu er BMW klar med en ny generation af fabrikkens vigtigste bil nogensinde
Den minder lidt om en forkortet 5-Serie. Men det er ikke noget dårligt tegn fra BMW, der netop har præsenteret den nye 3-Serie på Paris Motor Show.
3-Serien har altid indbudt til køreglade stunder, men nu lover BMW takket være en opgraderet undervogn, ny affjedringsteknologi, stivere chassis og ophæng samt bredere sporvidde, reduceret vægt og et lavere tyngdepunkt endnu skarpere køredynamik. Bilen har ligeledes et meget lavt tyngdepunkt og en vægtfordeling på akslerne på 50:50 procent.
LÆS OGSÅ: Fra 0 til 316 km/t i en Golf R32 med 980 hk
HELT NYE MOTOR MED SEKS PROPPER
Når den nye Bimmer lander på de danske veje til marts næste år, vil det være med et femstrenget motorprogram. To benzinmotorer med fire cylindre lægges i henholdvis320i Sedan med 184 hk og 330i Sedan med 258 hk. Mens diesel-delen ligeledes byder på fire cylindre i BMW 318d Sedan med 150 hk og BMW 320d Sedan med 190 hk. Oliebrænderen vil dog også kunne fås som 330d med en nyudviklet sekscylindrede motor og en ydelse på 265 hestekræfter.
Senere i 2019 kommer også en hybridvariant kaldet 330e iPerformance, før den nye M3’er melder sin ankomst.
MERE PLADS
Indvendigt er der mere plads til forsædepassagererne, og adgangen til bagsæderne er optimeret med mere benplads. Bagagerummet er på 480 liter.
Bilen er 85 millimeter længere end forgængeren (4.709 meter), 16 millimeter bredere (1.827 meter) og 1 millimeter højere (1.442 meter). Akselafstanden er 41 millimeter bredere (2.851 meter), og sporvidden er øget med 43 millimeter foran og 21 millimeter bagtil.