For andet år i træk lukkede vores venner fra svenske Bilsport dørene op for deres eget motorshow i Malmø. Vi tog over broen og kiggede de mest unikke biler efter i sømmene.
Bortset fra vores eget Auto Show Denmark i Odense Congress Center er der langt imellem de fede bilevents, når du bor i lille Danmark. Så derfor er der alt mulig grund til at fylde bilen og smutte en tur over Øresund, når Bilsport inviterer til show.
Bilsport Motor Show er navnet på det 10.000 kvadratmeter store event, der nu for andet år i træk fylder Malmömässan med Skandinaviens mest unikke ombyggede biler. Malmömässan ligger lige ved siden af det enorme Emporia shoppingcenter i udkanten af Malmø.
Lidt overraskende var showet mindre end sidste år, hvilket godt kan undre os, da Sverige er kendt for at have et utal af fantastiske projektbiler at vælge og vrage imellem. Så hvis du forventer en variant af Essen Motor Show, der finder sted samtidig, er du gået forkert. Men omvendt så er standarden på de udstillede biler helt i top – det fås ikke meget bedre.
Herunder kan du se og læse mere om messens fedeste projekter. Enjoy!
Showets første bil stod lige ved indgangen. Anton Johanssons sindssygt flotte Golf fra 1977.
Der er i alt seks finalister med i Årets Bygge, hvor vinderen findes til Bilsport Motor Show. Her første finalist. Mange hader den – andre elsker den. David Gunnars Chevrolet Biscayne fra 1961 har fået en tunet motor fra en Audi RS6. Det vilde er, at det ikke kun er en showbil – David kører mange kilometer i bilen hvert år. Senest en tur på 850 km i streg til et andet show. Sejt!
Her er vinderen af prisen for Årets Bygge 2018. Den havde vi ikke set komme. Men den heftigt modificerede Corolla er absolut flot og ekstremt bygget med blandt andet 2JZ-motor og baghjulstræk og tonsvis af ræs-detaljer. Tillykke til Mathias Johansson.
Her den tredje finalist. Jonas Petersens Volvo Amazon fra 1961. Virkelig flot finish og en motor fra BMW M5, som er tunet til omkring 800 hk.
Ingen bredere? Pär Edqvist har bygget verdens måske bredeste Jaguar XK. Den er blevet hele 45 cm bredere – altså i hver side! Det kræver sine hjul at fylde ud, så der sidder 20″ med 345 mm brede dæk på. Alt undtagen A-stolpen er bygget om på det imponerende projekt.
Femte finalist var en A-traktor fra Robin Söderstjerna. BMW E91 fra 2007 ombygget i bedste pickup-stil, som det kræves på de specielle A-traktorer. Bilen har allerede vundet priser i løbet af året.
Sidste finalist var Pontus Svensson med sin Hundkoja, som den lille Mini kaldes i Sverige. Volvo B230-motor med 200 hk under hjelmen – og faktisk helt ind i kabinen, der er indrettet, så Pontus sidder og styrer fra bagsædet.
Hvis du har monteret nogle særlige fælge, hvorfor så ikke skilte med det? Tjek lige den størrelse her!
Subaru Impreza WRX STi fra 2002 med Rasmus Lernebo som ejer. Her er tonsvis af kulfiber-lækkerier og meget andet guf.
Når BMW M3 skal være rigtig rå: Damir Sejdics BMW M3 GT4 fra 2010 er ombygget til den perfekte bil til trackday. Han har efter sigende brugt over 300.000 kr. på ombygningen alene.
Erling Junior a.k.a. Felix Erling havde en plan om at hive den her subwoofer med hjem og installere den på værelset. Farmand var ikke helt enig i den plan. Gamle, sure mand…
Renault 4 kørte som postbil i Danmark, men den her version fra Björn Elofsson har ikke plads til mange kuverter. Her er PROPPET med anlæg overalt. Se bare dørene!
Hvis ikke en C63 AMG i skriggrøn farve tiltrækker nok opmærksomhed, kan du jo altid bare bygge en stand med pool…
Hvis undertegnede skribent skulle vælge én bil at køre hjem i fra messen, blev det den her. Porsche 911 GT3 fra 2014 med fræk ducktail-spoiler og et stilrent look med racer-detaljer. Det kan ikke gøre meget bedre. Eller hvad mener du?
Skal der være plads til hele familien, er det her ikke noget dumt bud. BMW 535d som Fredrik Neptun har bygget.
Den her specielle Nissan Silvia S15 har Markus Sörensen bygget. Det helt særlige ved den er, at det er en stuntbil fra The Fast and the Furious: Tokyo Drift. Markus købte den dog som en tom skal uden motor, og så har han selv bygget den færdig.
Bilsport Motor Show er ikke ret stort, men til gengæld finder du stort set kun biler, der er helt i top hvad angår finish og detaljer.
En del af hallen var tiltænkt anderledes køretøjer som knallerter, motorcykler og som her – lidt til børnene.
Her en omgang klassikere med en Renault Alpine i front. Bagved kunne gør det selv-folket se nærmere på seneste nyt fra værktøjs-fronten.
Sådan har du aldrig set en gammel 190’er før. Den ser ikke helt sløj ud.
Hvorfor de her cykel-drenge skulle fylde så meget i det ene hjørne, forstår vi ikke helt. Men dygtige var de.
Alfred Nilsson kører STCC og er et af de håbefulde talenter i svensk motorsport. Han havde taget sin racer – og hjelm – med til Malmø.
Et par DTM-klassikere går man aldrig galt i byen med. Her Henrik Rosengrens Mercedes 190 fra 1994.
Den her BMW E28 fra 1985 har noget af have de brede skærme i. Motoren er en M50B30 med 785 hk. Men der er trækkrog på den, og Joakim Ottosen har været på ferie med campingvogn bagpå. De er skøre, de svenskere…
Vi lader billedet tale for sig selv…
Danske Kim Nielsen havde få dage forinden bygget sin A6’er færdig, og fuldt fortjent landede han en flot placering i toppen af Jury’s Choice. Tillykke, Kim. Og nej, det er ikke samme bil som den ovenover med den syge vinge – Kim har bedre smag…
I Danmark ser vi ikke mange Volvo C30’ere, men i Sverige er det ikke unormalt at se sådan en krabat her helt nede på maven med store hjul.
Malmömässan ligger få minutter fra Øresundsbroen og kun 50 meter fra det kæmpestore Emporia-center, hvor du lige kan smide konen af og selv lure på biler imens. Det er win-win.
Erling og Erling Junior takker af for i år. Vi glæder os til at se, hvad Bilsport har af planer for showet i 2019.
Fotos: Kasper Erling og Felix Erling