Døjer du med, at bilen hellere vil lave hjulspin end køre fremad, så er et spærrebagtøj lige, hvad du mangler
Annonce:
Du har med garanti set en af gutterne forsøge sig med at lave hjulspin nede på tanken, hvor kun det ene hjul spandt, og det andet stod helt stille. Eller følt at din kraftfulde bil ikke rigtig kommer fremad, fordi den spinner hjul, så snart du trykker på speederen.
I begge tilfælde skyldes det, at bilen har et åbent differentiale uden eller med meget lidt spær. Spær betyder, at differentialet kan låse under belastning, så begge hjul kommer til at dreje med samme hastighed og derved sikrer en mere retningsstabil acceleration og langt mere greb i vejen.
Vi har set biler, hvor der er brugt en formue på tuning, men når de kører fra p-pladsen, spinner det ene hjul uden rigtigt at komme fremad. Her får du en komplet guide til, hvordan du selv monterer et spær på din baghjulstrukne bil.
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Det er lettere, end du tror, og du har derfor ingen undskyldning, næste gang du laver en et-hjuls-brænder!
DET SKAL DU BRUGE
Selve monteringen af spæret kræver egentlig ikke det store udover almindeligt håndværktøj og en slagnøgle. Til opmåling og opspænding skal du bruge en skydelære og en kalibreret momentnøgle. Hvis der ikke medfølger en pakning til bagpladen, skal du have flydende pakning på lager, og til låsning af boltene skal du bruge flydende gevindsikring.
Tidsforbrug: Tre timer
Sværhedsgrad: Middel
Behov for udluftning: Unødvendig
PLADESPÆR
De fleste performance-differentialer er i dag lavet med pladespær. Det fungerer i korte træk som en kobling, der via en masse plader meget præcist kan koble spærret til og fra alt efter belastning. Derved er det også muligt for spæret kun at låse delvist, da koblingspladerne tillader slip. Smart!
Læs mere efter videoen:
HVAD KOSTER DET?
Der findes mange typer spærredifferentialer, og det siger lidt sig selv, at du også finder dem i mange prisklasser. Vores Kaaz 2-vejs spær koster omkring 6.000 kr. og selvom det lyder af meget, så er det en opgradering, som du ikke vil fortryde. Vil du have spær på din forhjulstrukne bil, er sagen en lidt anden. Her sidder differentialet i gearkassen og den skal derfor afmonteres og adskilles, for at udskifte til et med spær. Det koster lidt at få gjort.
HVAD SIGER LOVEN?
Der findes ingen beskrivelse om udskiftning af differentialet i Trafikstyrelsens detailforskrifter. Differentialet har ingen synsmæssig indvirkning på bilen, så længe det kan lade sig gøre at opretholde bilens køreegenskaber i sving og rundkørsler. Hvis du svejser dit differentiale, så det er 100 procent låst, vil du med stor sandsynlighed blive kasseret til syn, da bilen ikke længere har retningsstabilitet, som en gadebil bør have. Med andre ord: Brug din sunde fornuft, så får du ingen problemer.
TRIN FOR TRIN
1) Inden du afmonterer bilens bagtø skal du huske at tappe olien af igennem bundproppen. Når bagtøjet er nede, gør du klogt i at fiksere det, så du kan arbejde ordentligt med det.