Annonce:

Sådan gør du: Hardline fittings

Et hardline-kit er den optimale løsning på hårdt pumpede biler – vi forklarer dig alt om dem her!

Annonce:

Der er i faktisk ikke noget nyt og revolutionerende i hardline-princippet, som blandt andet bruges i VVS-branchen. Men indenfor tuning og ombygning af biler, er det knap så udbredt endnu.

Hardlinerør er lavet af blød aluminium, som let kan bukkes og formes. Rørene samles i specielle fittings med skæreringe og vi viser dig på næste side, hvordan du bruger dem selv.

Når du først har fanget princippet med skæreringen, vil du opdage, at det er endnu lettere at arbejde med end stålarmerede slanger og AN-fittings. Men hvorfor hardlines?

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Svaret er ganske enkelt – holdbarhed. Når du på en turbotunet motor trækker vacuumslanger i silikone eller gummi ned til styring af wastegate og dermed ladetryk, udsætter du slangerne for temperaturer, som de overhovedet ikke er skabt til.

Nogle gange går det godt, men har du tendens til en tung højrefod og dermed en ekstra varm motor, så risikerer du altså at brænde en slange, som igen resulterer i ukontrolleret ladetryk, der i sidste ende kan koste din dyre motor. Altsammen på grund af en slange til 10 kr.

Værktøj:
For at kunne tilpasse og montere hardlines og fittings, skal du have adgang til et værksted med almindeligt håndværktøj. Du skal også bruge en rørskærer og eventuelt en rørbukker.


Tidsforbrug:
En komplet montering og tilpasning af hardlines til ekstern wastegate tager cirka to timer og op.

Pris:
Det er selvfølgelig afhængigt af projekts omfang. Men Autoslanger.dk laver et kit, som indeholder hardline rør og fittings nok til at montere på de fleste biler med ekstern wastegate. Kittet koster 698 kr. og selve de elokserede hardline-fittings findes kun i sorte.

Værktøj til hardline
Det er ikke raketvidenskab er arbejde med hardlines, men der findes værktøj, som gør arbejdet lettere. Med en almindelig rørskærer, som du blandt andet kan købe til bremserør for under 100 kr., kan du skære hardlinerøret med en flot finish. Det samme gør sig gældende for rørbukkeren som er enhver VVS-mands kæreste eje.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

ADVARSEL! Silikoneslanger er ofte skyld i fejl!
Silikone er brugt til mange andre ting end bryster og har i årevis været det mest normale at bruge som slanger til ladetryksstyringer. Her ser du, hvordan ladetryksstyringen på vores testbil er samlet med blå 5 mm silikoneslanger, som er brændt over nede på wastegaten på grund af den enorme varme på udstødningssiden. Det resulterede i et overboost på motoren, da wastegaten ikke åbnede. Heldigvis tog motorstyringen over, men det kunne have været grimt. Nu er vi sikret mod det med hardlines.

Silikoneslanger er lette at føre rundt i motoren, men egner sig kun til den kolde indsugningsside
En hårdt tunet motor har en udstødningstemperatur på over 800 grader, og det kan en silikoneslange slet ikke tåle

Hardline fittings trin for trin

Responsiv Iframe
1) En rørskærer laver er flot snit, når du skal korte hardline-røret op. Spænd nænsomt til og drej skæreren rundet om røret, så du ikke kommer til at klemme det bløde rør fladt.

2) Nu skal omløberen fra hardlinefittingen glides ned over røret. Pasningen er ret fin, så er røret bare det mindste bøjet, vil omløberen binde og have svært ved at gå på.
3) Skæreringen medfælger i alle hardline-fittings og kan ikke vende forkert. Den skal trykkes godt ned over røret. Binder den for meget, kan du pudse røret for grater.
4) Når skæreringen er trykket cirka 10 mm ned over røret, skal den anden del af fittingen på. Det er faktisk den, som bestemmer, hvor langt skæreringen må trykkes på.
5) Når det passer med, at skæreringen ligger an på den koniske del af fittingen samtidig med, at røret er i bund, er det nu tid til at spænde omløberen på og stramme til.
6) På Boostventilen har vi nu monteret hardline-fittings, som de skal sidde i færdig tilstand. Så er det lettere for os at måle op til hardline-rørets færdige længde.
7) Med rørbukkeren kan du lave nogle rør, som fremstår i top lækker finish, men du kan sagtens bøje hardline-røret i hånden. Her laver vi et blødt 90-graders buk.
8) Det første rør er færdigskåret på mål, bukket til og har fået monteret fittings i begge ender. Selvom vi har målt alt op, krævede det dog en lettere håndtilpasning at montere.
9) Den påspændte hardline-fitting har gevind i den anden ende, der passer på de fittings, som er monteret på boostventil, ladetryksrør og wastegate.
FÆRDIG! Så flot ser det ud og nu er det slut med at være nervøs for, hvornår der næste gang knækker en slange. Færdigt arbejde.

 

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også