Annonce:

Begynderguide: Batteriskift

Er starteren lidt sløv om morgenen, så er det på tide, at du skifter batteri – vi viser dig hvordan!

Annonce:

Har vi ikke alle prøvet det? At holde en morgen med en stendød bil. Det er top-irriterende og mest fordi, at man godt havde bemærket, at batteriets kraft var på nedadgående den seneste tid. Ofte kan du høre på starterens omdrejninger, om batteriet er ved at blive dårligt.

Så hvis motoren begynder at køre langsommere rundt, når nøglen drejes, så kan du godt begynde at indstille dig på et batteriskift. Det sker specielt, når kulden sætter ind, at autohjælpen får ekstraordinært mange opkald om flade batterier.

Mange nye biler har tonsvis af indstillinger i navigation, boardcomputer osv., som forsvinder, hvis bilens strøm afbrydes totalt. Derfor kan du spare dig selv for bøvl ved at holde spænding på bilen under udskiftningen. Vi guider dig her til, hvordan du kan gøre.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hvorfor udskiftning?:
Dit bilbatteri har en begrænset levetid på alt lige fra cirka to til 10 år, alt efter hvordan du bruger det. Specielt når frosten sætter ind, giver mange ældre batterier op, og så holder du altså stille med bilen.

Tidsforbrug:
Afhængigt af om batteriet sidder i fronten, under sædet eller i bagagerummet tager det alt lige fra 10 minutter til to timer at skifte et batteri.

Sværhedsgrad:
Du kan meget nemt klare udskiftningen selv med vores guide i hånden. Og der er en del penge at spare.


Reservedelene
Vi kan anbefale at købe et batteri fra en velkendt producent såsom Exide – det betaler sig i det lange løb, da levetiden ofte er længere. Et Exide Premium 90 Ah som dette koster 1.049 kr. hos biltema.dk

Hvorfor er der to tal?
Et batteri har sin kapacitet opgivet i Ampere (A) og Ampere-timer (Ah). Vores batteri er et 90 Ah i kapacitet og har 720 A i startkraft, som er et forholdsvist stort batteri, når vi taler personbiler. Nyere biler har helt ned til 40 Ah, og dem kan du lettere tappe død for strøm.

En batteriudskiftning trin for trin

Et batteri har sin kapacitet opgivet i Ampere (A) og Ampere-timer (Ah). Vores batteri er et 90 Ah i kapacitet og har 720 A i startkraft, som er et forholdsvist stort batteri, når vi taler personbiler. Nyere biler har helt ned til 40 Ah, og dem kan du lettere tappe død for strøm.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Et batteri er fyldt med bly og vejer et ondt år. Derfor er det boltet fast til bilen med et beslag. Start med at afmontere beslaget, så batteriet nu kan rykkes løst rundt, når du tager fat i det.

2) Batteripolerne skal løsnes, og på denne type sidder der en møtrik på toppen. Andre poltyper kan have en gennemgående bolt, som skal løsnes.
3) For ikke at miste alle bilens indstillinger, skal du holde strøm på systemet igennem de to polsko. Du ved det, men nu siger vi det alligvel – rød er plus og sort er minus/stel.
4) Tilslut det nye batteri til polerne via et sæt startkabler, inden de tages af det gamle batteri. Og pas godt på at det røde kabel ikke rammer på noget, da det vil give en kortslutning.
5) Nu kan du forsigtigt løfte begge batteripoler af og være meget omhyggelig med, at de ikke rører hinanden. Nu er batteriet frigjort, men du har stadig strøm på bilen.
6) Løft forsigtigt det gamle batteri ud af bilen og vær igen opmærksom på, at polerne og startkablerne ikke rammer hinanden eller andre motordele.
7) Et batteri bliver kun skiftet få gange i bilens levetid, så derfor kan der være proppet med skidt og møg under det. Det er en god idé lige at støvsuge og gøre det lidt rent.
8) Nu skal det nye batteri forsigtigt placeres i bakken. Sæt det ned samme vej, som du tog det gamle ud – og husk at startkablerne ikke skal afmonteres endnu.
9) Når polskoene skal monteres, er det vigtigt, at de hele tiden rører enten batteriets poler eller startkablet, så strømmen opretholdes. Når polen rører skoen, fjerner du startkablet.
10) Både stel og pluspolerne er nu monteret, og du har ikke haft strømmen afbrudt på noget tidspunkt. Spænd dem fast, så det ikke laver dårlige forbindelser eller falder af.
11) Fastspænd batteriet med det originale beslag og sørg for, at det har ordentligt fat. Til syn vil bilen blive dumpet, hvis den har et løstsiddende batteri.
FÆRDIG! Du er nu klar til at starte bilen med fornyet kraft og behøver ikke at skænke strømmen en tanke de næste år. Specielt når vinteren sætter ind, skal du ikke være nervøs.

 

 

Responsiv Iframe

 

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også