En engelsk tuner vil bygge 30 BMW E30 M3, der får op til 393 hk
Det runde antal er i hvert fald begyndelsen for Redux Leichtbau, hvis arbejde bedst kan sammenlignes med den kærlighed, amerikanske Singer lægger i ældre Porsche’r.
På engelsk det et ‘restmod’ – i mangel af bedre dansk ord kan det bedst beskrives som en restaurering tilsat modificering.
E30 M3-ejere kan komme til englændere med deres biler og få strammet op i fra den firecylindrede S14-motor mellem forhjulene til bagakslens ydrepunkter. Og englænderne går minutiøst til opgave, M3’erne splittes nemlig fuldstændig ad, før arbejdet overhovedet går i gang.
Herefter trylles der med motoren, der kan vokse i både slagvolumen til 2.5 liter og med tilføjelsen blandt andet en turbo og kulfiber-indsugning yde op til 393 hestekræfter og 528 newtonmeter. Til sammenligning havde den hidsigeste E30 M3 238 hestekræfter fra fabrikken.
Men et er motoren, noget andet er undervognen. Og selvom E30 M3 var noget af skarpeste på vejene i sidste halvdel af 80’erne, er det sket frygtligt meget med køredynamikken de sidste 33 år.
Redux frisker dog op i hele undervognen. Lige fra støddæmpere til fuldfede skivebremser der måler 355 millimeter i størrelsen med med seksstemplede AP Racing-kalibre. I hvert af bilens fire hjørner er der Michelin Pilot Super Sport-dækgummi.
Som det udvendige og mekaniske kan også hele kabinen få en overhaling. Recro-stole, fuldt race-bur, andet rat. You name it. Men det kommer til at koste, og indtil videre bygges der altså kun de 30 biler.