Annonce:

Ford Fiesta ST: Hot hatch for drengerøve i alle aldre

Simpel opskrift gør den nye Ford Fiesta ST til årets måske bedste køb for dig, der gerne vil have det sjovt bag rattet – uden at betale hverken en halv eller hel million for det.

Annonce:

Det kører for Ford i øjeblikket. Den nye Focus nappede titlen som Årets Bil i Danmark 2019, og det var blandt andet takket være fornuftig prissætning kombineret med en velkørende bil.

Her har vi fat i en anden velkørende model fra samme koncern, nemlig Ford Fiesta. Allerede i basisversionerne er Fiesta en fornuftig oplevelse med sin moderne EcoBoost-motor og velafstemte undervogn. Men her er vi bag rattet af en knap så basis Fiesta – det er den nye Fiesta ST.

Fords ST-modeller har altid givet kunderne value for money i form af ovenstående opskrift, hvor oplevelsen bag rattet er sjov, men prisen ikke er helt i vejret. Det samme er gældende i den nyeste aftapning af Fiesta ST.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Herunder får du Boosteds bedømmelse af bilen. Som altid er vores test kort, præcis og uden så meget pjat. Here we go!

Ford Fiesta ST
Fiesta ST er pæn med sine store hjul, mørke ruder og sænket undervogn

Hvad synes vi om designet?

Hot: Fiesta er en pæn, regulær bil i minibilsklassen – også kaldet B-segmentet. Som ST har den mørke detaljer i det brede gab i fronten, minimum 17″ fælge, dobbelte afgangsrør bagpå, sænket sportsundervogn plus lidt andre detaljer.

Not: Fiesta ST er ikke nogen bøllebil at se på. I farten kan man godt forveksle den med en ganske almindelig og mere fredelig Fiesta. Men det kan jo også være en fordel at ligne et blidt lam, når der er ulve-power under hjelmen.


Med Recaro som partner på sædefronten går det sjældent galt
Fladbundet rat og ST-logoer hist og her. Ellers ikke den store forskel fra en standard Fiesta

Hvad med kabinen?

Hot: Når der står ST på bagklappen, får du fladbundet rat, håndbremse og gearknop med læder. Sæderne er fra Recaro i Performance-look, og du sidder rigtig godt i dem – også i længere tid. Skærmen i midten fungerer godt, og du lærer den hurtigt at kende. Fiesta er ikke nogen stor bil, men på bagsædet er der acceptabelt med plads til hoved og ben.

Not: Instrumenteringen er ikke meget anderledes end i en standard Fiesta, som er til den konservative side.

Kun tre cylindre og 1,5 liter. Men der er alligevel 200 hypper
Skift mellem køreprogrammerne for at stramme bilen op efter behag
Som standard leveres ST med 17″ fælge – her er der 18″ monteret i det højere udstyrsniveau

Hvordan kører den?

Hot: Der er kun tre cylindre og 1,5 liters slagvolumen i en Fiesta ST i dag, men til gengæld er det måske de bedst udnyttede cylindre nogensinde. 200 hk og 290 Nm gemmer den lille maskine på. Den sprinter til 100 km/t på bare 6,5 sekunder og fortsætter til 232 km/t. Men det handler ikke så meget om musklerne – mere om hvordan de udnyttes, og det gør Fiesta ST eminent. Udstødningen prutter lystigt, imens du holdes godt fast til asfalten, og du har en fest i hvert eneste sving. Gearkassen er manuel med seks trin og føles super præcis. Det kan ikke gøres meget bedre til prisen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Not: Ved lave omdrejninger er Fiesta ST som hvilken som helst anden Fiesta, og ind imellem afslører lyden, at der kun er tre cylindre. Men giv den omdrejninger, så skal du se (og høre) løjer!

ST-logoet og den mørke grill signalerer onde hensigter, når speederen bankes mod gulvet
Test af Ford Fiesta ST
De to afgangsrør prutter de bagvedkørende lige i ansigtet. Hvis de altså kan følge med…

Hvad med prisen?

Den nye Ford Fiesta ST koster fra bare 270.840 kr. Vi skriver ‘bare’, da det er en fornuftig pris i forhold til den mængde sjov, du uden tvivl vil få ud af at eje bilen. Omvendt er tæt på 300.000 kr. også mange penge for en Fiesta. Men den konkurrende VW Polo GTI – også med 200 hk – koster cirka det samme.

Test af Ford Fiesta ST

Responsiv Iframe

Hvad synes vi?

Vi holder af den almindelige Fiesta, men som ST-version er vi forelskede. Den kører direkte ind i hjertet på enhver fan af sjove, små biler. Det her er tæt på at være den ultimative hot hatch til drengerøve i alle aldre.

Mere på www.ford.dk

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også