Der skal køres tættere og overhales mere i Formel 1 fra 2021
Derfor kan dette bud på næste generations F1-racere fra Sabuer Motorsports vindtunnel give os et praj om, hvad der venter i motorsportens kongeklasse.
Endnu mens F1-feltet holder sommerpause fra racet på banerne, foregår der nemlig en masse testarbejde – også på fremtidens biler. En fremtid hvor motorsportsorganisationen FIA gerne ser flere overhalinger og mere tæt kørsel i feltet.
Et af de helt store problemer i sporten lige nu er da også det luftrum, der opstår bag de enkelte racere. Biler bagved får simpelthen ringere downforce af at ligge i den forankørendes ‘beskidte luft’. I dag taber F1-racerne helt op til femten procent af deres downforce, når de ligger bagved en anden.
En mere enkel racer
Og når princippet ‘ground effect’ samtidig er forbudt, ja, så er overhalinger blevet en meget svær disciplin i moderne Formel 1.
Meget af næste generations F1-racer er indtil videre blevet til i en computer, men intet slår en gammeldags vindtunnel-test. Derfor har FIA brugt Saubers til at teste nye ideer. Og det er altså noget af det arbejde, der nu er offentliggjort.
For-og bagende på bilerne ser ud til at blive simplificeret i høj grad, mens det er værd at bemærke, at de 18″ hjul ser ud til at skulle køre med en form for hjulkapsler. Lidt som vi så det i 2009-sæsonen, hvor Brawn GP og Jenson Button overraskende for både resten af feltet og tilskuere løb med verdensmesterskabet.