Porsches Tesla-dræber hedder Taycan – efter lang tids venten er den produktionsklare bil her
Det er Porsches allerførste elbil, selvom vi egentlig i fire år har vidst, at den ville komme. Hul i det – nu er Taycan her. Og af en elbil at være lægger den godt fra land.
Bilen kommer i to udgaver, Turbo og Turbo S, hvoraf sidstnævnte bliver den voldsomste med hele 761 hestekræfter, der sender den fra 0 til 100 km/t på 2,8 sekunder.
Den almindelige Turbo må “nøjes” med 680 hestekræfter og en 0 til 100 km/t-tid på 3,2 sekunder. Til gengæld klarer Turbo-udgaven 450 kilometer på en opladning, mens Turbo S kan rende 412 kilometer, før der ikke er mere juice i batteriet. Ikke at det dog er noget problem, for Porsche lover ‘lynopladning’.
Og med det skal forstås at der er strøm til 100 kilometers kørsel allerede efter fem minutter. Batteriet er 80 procent opladt på 22 minutter. Begge ting forudsætter dog, at strømmen kommer fra en 800 volts lader.
– Vores nye eldrevne sportsvogn er stærk; en bil, som har udholdenhed til at tilbagelægge lange strækninger, og som står for frihed, siger Oliver Blume, som er administrerende direktør hos Porsche AG.