Annonce:

AC Schnitzer fylder 33 – her er fem af de fedeste

AC Schnitzers første bud på en tunet BMW var en E32 7-serie kaldet ACS7

Annonce:

Bilen blev vist på Frankfurt Auto Show i 1987 – og på de 33 år, der er gået siden da, har tuneren med base i grænsebyen Aachen mellem Tyskland og Belgien har fart på.

På den tid har man kunnet pumpe flere muskler i det meste af BMW’s modelprogram… og lidt til.

LÆS OGSÅ: The Big One – Den diktator-værdige G-Klasse

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Her har vi udvalgt fem af de vildeste biler fra tunertroldmændene i Aachen. Bestemt ikke et kedeligt tilbageblik.

Det lyder måske mærkeligt, men BMW var ikke de første, der fandt på at lægge en M4-motor i den lille 2 Serie. Det var AC Schnitzer. ACL2 er baseret på M235i, men med rækkesekseren fra F82 M4 yder baby-bimmeren hele 570 hestekræfter. De mange hestekræfter gør bilen til den hurtigste gadegodkendte BMW rundt på Nürburgring i tiden syv minutter og 25 sekunder.


Da AC Schnizter løftede sløret for den på Frankfurt Motor Show i 2005 var M6 Tension den hurtigste gadebil på kloden med BMW-logo. Topfarten lyder på 330 km/t – så hurtigt kan en topmoderne M8 Competition ikke engang køre i dag – 15 år senere.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Meget apropos moderne M5. Her er AC Schnizter seneste bud på en M5. Et bæst selv BMW ikke kan overgå. Tunerudgaven fra Aachen har nemlig hentet 700 hestekræfter ud af den almindelige M5. 720 hestekræfter hvis kunderne kommer med en F90 M5 Competition. Begge modeller rammer nemt 300 km/t, og bilen med de 725 hk har omgangsrekorden på Nürburgring. Med tiden 7 minutter og 29,5 sekunder findes der ingen hurtigere M5 rundt på den berømte asfalt.

Fra noget af det absolut mest moderne med BMW-emblem skal vi noget længere tilbage i tuner-tiden. S3 Sport er fra slutfirserne og AC Schnizters bud på den ultimative E30 M3. Bilens firecylindrede motor med betegnelsen S14B20 blev boret op fra 2 til 2,4 liter. Det gav bilen 245 hestekræfter. Intet vildt med 2020-briller, men det var nok til følelsen af raketfart dengang.

Responsiv Iframe

Se godt på motorhjelmen af (Z3) V8 Roadster. Den buler ikke bare ud for sjov. Under den gjorde AC Schnizter nemlig plads til den 4,4-liters V8 fra E39 540i. Ved at specialfremstille knastaksler, krumtapsaksel og udstødningssystemet hævde tunerne ydelsen fra 286 hestekræfter til 310 styk. Bilen går fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder og fortsætter til en tophastighed på 265 km/t. Desværre nåede bilen aldrig længere end til det koncept, AC Schnizter præsenterede i 1997. En skam – for med 25 procents spær på bagtøjet er den sikkert ikke bleg for at rive hjulene rundt.

PS: Vidste du, at BMW selv også eksperimenterede med Z3’eren? M-afdelingens ingeniører forsøgte at mase en 5.4-liters V12-motor i den lille roadster. Men det gav bl.a en helt sindssygt vægtfordeling. Læs den historie her.

Besøg vores annoncør:

 

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også