Bedst som vi troede, at Audi R8 var kørende på vej ud af bagdøren, ændrer Audi mening
Det ser ud til, at den nuværende R8 – som ellers skulle have været den sidste – får en afløser. Og vigtigst af alt beholder bilen sin glorværdige V10-motor – og det uden at der bliver skruet nogle turboer på. Sådan ser det i hvert fald ud.
I et interview med Top Gear har Audis Oliver Hoffman sagt, at der endnu ikke er taget en beslutning angående bilens platform. Men at den vil have en ‘elektronisk del’.
Her er ordet ‘del’ – eller ‘part’ på engelsk – værd at bide mærke i. For så taler vi altså ikke om en elbil, men nærmere en hybrid. Og det har faktisk noget med Audis motorsports-program at gøre.
For det er den nuværende R8, som fabrikken baserer sin GT3 og GT4-racerbil på. Og overfor kunderne, som køber de biler, har fabrikken en forpligtelse til at efterkomme efterspørgslen. Også i fremtiden, mener Oliver Hoffman.
Det er nok Audis pæne måde at sige ‘det her tjener vi penge på’.
LÆS OGSÅ: 1:1:1 – Norsk vanvids-lambo har 1.200 hk
Audi, som deler den 5.2-lites V10-motor med Lamborghini, har da også en klar interesse i at holde V10’eren i live i sit modelprogram.
Ved at beholde V10-motoren vil Audi kunne skille sig mere ud fra konkurrenterne fremover. Netop fordi det store flertal bruger V8’ere i lignende biler. Det gælder blandt andet for Mercedes AMG GT, Jaguar F-Type og Aston Martin Vantage.
Og som Oliver Hoffman siger:
– Blandt vores kunder er der en stor efterspørgsel efter flere og flere hestekræfter, og elektrificering er fundamentet for vores fremtid. Både i forhold til emissionskrav verden over, men også for øget antallet af hestekræfter.