Brabus har forlænget akselafstanden med 50 centimeter for at få plads til ladet
800 hestekræfter og 1.000 newtonmeter. Nej, vi er hverken hos Ferrari, Lamborghini, Bugatti eller Bentley.
Derimod er vi hos i Mercedes. En tunet AMG-Mercedes – faktisk. For det er sådan noget, Brabus gør sig i. 800 Adventure XLP har den fire-liters twinturbo V8’er fra G63-modellen. Der er bare skruet gevaldigt op for trykket.
0-100 km/t er overstået på 4,8 sekunder. Imponerende for en maskine med en køreklar vægt over de tre ton. Ja, tre ton. Tophastigheden er derimod ikke noget at skrive hjem om.
LÆS OGSÅ:…Om dengang tunerne fra Hartge lagde en BMW M-motor i en Mercedes 300e
Med 22″ terræn-hjul er den store tysker nemlig begrænset til 210 km/t på toppen. Det bliver bilen bare ikke mindre imponerende af. Tværtimod er det lige omvendt.
For Brabus har overdrevet alt på bilen, der begyndte sit liv som en SUV. For at gøre plads til ladet eksempelvis har tuneren måttet gøre akselafstanden hele 50 centimeter længere. Og med en totallængde på 5,3 meter er Brabus-G’eren 68 centimeter længere end fabriksbilen.
Brabus har også ofret en ny undervogns-opsætning på bilen, hvilket hæver frihøjden til 50 centimeter. Men du betale for det.
Med en pris på 575.000 euro er bilen lige så dyr, som den er vanvittig. Omregnet til danske kroner er det 4,3 millioner kroner. Og det hele er selvfølgelig før danske afgifter. Til sammenligning tager Mercedes ‘kun’ 2,93 millioner kroner for en almindelig G63 på danske plader.