Annonce:

Test: Sandheden om luftfiltre – giver det noget?

Når snakken falder på luftfiltre, kommer spørgsmålet altid: “Giver de noget”? Det finder vi ud af i artiklen her

Annonce:

NB: Dav! Testen, du nu skal til at læse, er første gang bragt i Boosted Magazine nr. 1.

Du har sikkert selv overværet en diskussion blandt drengene, om hvorvidt det giver noget at opgradere bilens luftfilter eller ej. Meningerne er meget delte, og her på redaktionen indrømmer vi da ærligt, at vi ikke er sikre på svaret.

Der er ingen tvivl om, at et åbent luftfilter giver en fed lyd på langt de fleste biler, men om der ligefrem er en effektmæssig gevinst, er der lige så mange meninger om, som der er luftfiltre til. Derfor har vi sat os for at lave en grundig test af tre forskellige kits fra K&N, som i årevis har siddet solidt på filtermarkedet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Vi vil én gang for alle fastslå, om det giver noget på effektkurven eller ej. Kittene er nøje udvalgt, så de repræsenterer hver sin klasse, altså et indsatsfilter til montering i den originale luftfilterkasse, et friskluftkit med åbent filter og det helt store koldlufts-kit med rør og skillevægge.

Hver model har en lovet effektforøgelse fra producenten. Men passer det mon?

SÅDAN TESTER VI
På vores Facebook-side skrev vi i et opslag, at vi skulle bruge en bil med sugemotor til en test, og det gav over hundrede henvendelser fra vores fantastiske læsere. Danny fra København tilbød sin originale BMW E46 328i fra 1998, og med den stærke 193 hk sugemotor fandt vi den perfekte bil til testen.


En BMW E46 328i er opgivet til at have 193 hk og 280 Nm. Men vores testbil målte vi til hele 200 hk og 270 Nm med originalt luftfilter.

Vi lagde ud med at måle bilen på rullefelt i helt standard tilstand. Effekten blev et gennemsnit af tre målinger for at sikre, at der ikke var nogle afvigelser på grund af den stigende varme i motoren. Alle målinger viste dog 200 hk og 270 Nm, hvilket er ret imponerende af en 328i med over 200.000 kilometer på klokken.

Selve rullefeltet tilhører Fredslunds.dk, som til dagligt lever af at måle og optimere biler. Her bliver der hele tiden justeret faktorer som atmosfærisk lufttryk, luftfugtighed og temperatur for at sikre nogle effektmålinger, der er så præcise som overhovedet muligt. Nå, lad os se, om testen giver et udfald til en uventet side.

HUSK!…at holde filteret rent!
Selvom K&N lover, at deres luftfiltre aldrig skal udskiftes, så betyder det ikke, at de ikke skal serviceres. Faktisk så foreskriver de selv, at deres filtre skal renses og smøres ind i filterolie for hver 15.000 km., så hvis du gør det sammen med bilens øvrige service, er det ikke helt ved siden af.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det giver negativ effekt at lade filteret stoppe til som her

K&N har en speciel filterrens, som er designet til at opløse den eksisterende filterolie og dermed alt skidt, uden at opløse filterets lim. Når filteret er renset helt i bund, skal det igen smøres ind i filterolie for at sikre, at alle støvpartikler fanges i filteret og ikke i ender i motoren, hvor de med tiden kan forvolde unødigt slid.

Hvad siger loven?

Færdselsstyrelsen har lempet reglerne omkring åbne luftfilter-systemer. Hvis du vil se de nye regler, så gå ind på www.trafikstyrelsen.dk og find afsnit 7.06. Her kan du læse, at udskiftning af luftfilterkasse/indsugningsrør til en anden konstruktion ikke ses som en konstruktiv ændring. Men der er et forbehold.

For at leve op til, at en udskiftning ikke er en konstruktiv ændring i forhold til luftforurening, så må følere til motorstyring (eksempelvis luftmassemåler) ikke flyttes fra deres originale placering. Du skal også tage hensyn til reglerne om støj. Hvis du udskifter den originale luftfilterkasse med en anden konstruktion, så skal det vurderes i synshallen, om ombygningen afgiver unødig støj.

Responsiv Iframe
Det er blevet betydeligt lettere at udskifte det originale luftfilter – altså i lovens forstand. Men som altid er der nogle forbehold, du skal være opmærksom på.

Hvis synsfolkene vurderer, at ombygningen i din bil giver en såkaldt væsentlig ændring (til det værre), så skal de kræve dokumentation for, at kravene om kørselsstøj er opfyldt. Også selvom din bil er inden for de +3 dB, som gælder ved den simple standmålekontrol, der kan foretages ved syn- og landevejskontrol.

Du skal altså forbi Teknologisk Institut, og det koster omkring 5.000 kroner at få udført testen. Og hvis din bil med nyt luftfiltersystem støjer mere end det tilladte, er pengene spildt…

Det er altså blevet betydeligt lettere at smide den originale luftfilterkasse over højre skulder og montere et nyt performance-system. Støjen er hovedproblemet, men det er op til synsvirksomheden at vurdere.

Besøg vores annoncør:

 

Filterne i testen

Filterindsatsen fra K&N er første trin i deres filterserie. Det er designet til at monteres direkte i bilens originale luftfilterkasse uden at modificere eller udskifte andre dele. K&N oplyser, at filteret flower op til halvanden gange mere luft end det originale papfilter.

Performance-kittet er det mellemste trin i K&N-programmet. Det åbne filter skal monteres direkte på luftmassemåleren, og med den tilhørende lufttragt og slange bliver kold luft transporteret til luftfilteret under kørsel. Kittet er den nemme budgetløsning.

Typhoon-filteret er det største fra K&N og er modelbestemt til at være direkte bolt-on på din bil. Skillevæggene sørger for, at den varme luft fra motoren ikke forplanter sig til luftfilteret, hvilket giver en stor effekt. Indsugnings-røret er også designet til at flowe luften bedre.

 

TESTENS RESULTATER

Filter-trin 1

Indsatsfilteret passer direkte i den originale luftfilterkasse.

Montering: I den originale luftfilterkasse ligger et pap-luftfilter, som skal udskiftes med den nye indsats. Ofte er låget på filterkassen klipset fast, så det let kan åbnes. Monteringen tog her under fem minutter. Husk at rense filterkassen for skidt, hvis der skulle ligge noget i bunden af den.

Resultat: Vi havde ikke de store forventninger til dette kit, da K&N ikke direkte lover en effektforøgelse. I deres vejledning står det beskrevet, at filteret flower op til halvanden gang mere luft end det originale, men som forventet gav det ingen nævneværdig effektforøgelse på målingen. Faktisk så var resultatet det samme som med det originale filter pånær tre ekstra Nm i moment.

I korte træk: Lyd: Ingen ændring • Lovet effekt: K&N lover ikke nogen effektforandring • Målt effekt: 200 hk og 273 Nm (standard 200 hk og 270 Nm) • pris: fra 660 kr.

Kurven er stort set uændret i forhold til original – kun momentet er steget ubetydeligt lidt fra 270 Nm til 273 Nm

Filter-trin 2

Performance-kittet erstatter den originale filterkasse, som afmonteres helt.

Montering: I den originale luftfilterkasse ligger et pap-luftfilter, som skal udskiftes med den nye indsats. Ofte er låget på filterkassen klipset fast, så det let kan åbnes. Monteringen tog her under fem minutter. Husk at rense filterkassen for skidt, hvis der skulle ligge noget i bunden af den.

Resultat: Vi havde ikke de store forventninger til dette kit, da K&N ikke direkte lover en effektforøgelse. I deres vejledning står det beskrevet, at filteret flower op til halvanden gang mere luft end det originale, men som forventet gav det ingen nævneværdig effektforøgelse på målingen. Faktisk så var resultatet det samme som med det originale filter pånær tre ekstra Nm i moment.

I korte træk: Lyd: Dyb brummen – dog lidt hul i det Lovet effekt: K&N lover ca. 4 hk Målt effekt: 204 hk og 269 Nm (standard 200 hk og 270 Nm) Pris: fra 1.800 kr.

Et lille dyk i moment på 4 Nm i forhold til test nr.1, men effekten er steget med 4 hk til 204 hk og 269 Nm.

Filter-trin 3

K&N Typhoon er det helt store kit, som afskærmer filteret fra motorens varme.

Montering
Typhoon-kittet er K&Ns flagskib indenfor luftfilterkits. Det kommer komplet med indsugningsrør og afskærmning til filteret, som holder motorens varme væk. Derudover passer bilens originale luftkanaler over i afskærmningen, så den kolde luft presses ind til filteret under kørsel. Det er lækre sager.

Resultat
Vi blev positivt overraskede efter at have kørt tre ture på rullefeltet. Typhoon-kittet er opgivet til at give 9 hk, og det gav 8 hk på vores testbil. Det imponerer os enormt, hvor meget mere liv et luftfilterkit kan give en sugemotor. Vores testbil fik en bedre speederrespons, og så var lyden fuldstændig fantastisk.

I korte træk: Lyd: Vrælende og aggressiv Lovet effekt: K&N lover ca. 8 hk Målt effekt: 208 hk og 275 Nm (standard 200 hk og 270 Nm) Pris: fra 4.200 kr.

Resultatet af sidste test gav et klart billede af, at en opgradering af luftfilteret rent faktisk giver effekt. Her måler vi 8 hk og 5 Nm mere end med originalt filter.

KAN DET BETALE SIG AT SKIFTE LUFTFILTER?
Vores test blev sat i værk for at be- eller afkræfte de mange påstande, der er om at skifte det originale luftfilter ud med et åbent. Her blev resultatet meget tydeligere, end vi havde forventet, og til spørgsmålet om det kan betale sig at skifte luftfilter, er vores svar et meget klart JA!

Vores testbil viste en klar forbedring med de tre kit fra K&N, og at de samtidig fik stort set den effekt, som var opgivet fra producenten, beviser bare at K&N er et firma, der holder, hvad de lover.

Hvis vi kigger på Typhoon-kittet, som gav hele 8 hk og 5 Nm i forhold til det originale filter, men koster 4.109,70 kr., så er det selvfølgelig lidt mere end 500 kr. per hk. Men set udfra vores erfaring med tuning af sugemotorer, er det faktisk en relativt god pris. Der er ingen tvivl om, at vores biler skal hjem og have skiftet filter nu.

Har du en god idé til, hvad vi skal teste næste gang? Så send os en mail på boosted@boosted.dk

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også