Annonce:

Læserbil: E28’eren, den skamlave retroracer

Hvordan lyder 1,5-2 centimer frihøjde? Vanvittigt? Yep, men det er der mange ting på Nickis E28’er, der er!

Annonce:

NB:Dav! Artiklen, du nu skal til at læse, er første gang trykt i Boosted Magazine nr.4. Det var i maj 2014.

Det er ikke sikkert, at Nikki var klar over det, men da han købte sin E28 som 18-årig var det begyndelsen på et længere ægteskab.

Han var ellers startet med en Golf II TD med det nyslåede kørekort i hånden, men fik et super tilbud på den. Og først bagefter fandt han så ud af, hvor få eksemplarer, der er tilbage af denne model i Danmark.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

  – Der var heller ikke rigtig nogle planer i starter, fortæller Nikki.

  – Jeg kørte ca. halvandet år i den som ganske almindelig hverdagsbil, hvor den var helt original. Det første der blev lavet på den var motorskift og så en Koni undervogn, der kom fra en E28 driftbil, som var kørt galt dengang. Herefter er det nok bare den klassiske historie om, når man først kommer i gang med en ombygningen, så tager det som ofte overhånd – jeg har vist aldrig ejet en bil, der var original specielt længe, smiler Nikki.

I videoen lige herunder kan du høre, hvordan det her lød!

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

OPVOKSET PÅ ET VÆRKSTED
Det er nu heller ikke et tilfælde, at Nikki ombygger biler som han gør. Han har altid haft en stor passion for al mekanik, og man kan diskutere til uendelighed om det er medfødt eller en påvirkning fra omgangskredsen.


Vi vælger at tro på det sidste, eftersom at han nærmest er opvokset med værktøj i hænder, da hans far altid har rodet med biler, motorcykler, både og alt andet med motor. Der er heller ingen tvivl om, at Nikki har haft en god lærermester i sin far.

   – Den, der har hjulpet mig allermest, er helt klart min far, forklarer Nikki og fortsætter:

Artiklen fortsætter efter annoncen:

  – Han har sit eget værksted med lift og alt i værktøj, og han har hjulpet mig med rust, lakering og en masse vejledning, når jeg har haft spørgsmål. Ellers har rigtig mange af mine venner hjulpet med forskellige ting, når jeg har haft brug for det, bl.a. motor, drivlinie og undervogn, fortæller Nikki.

Nede i klubben for klassiske BMW’er står de og slår hovedet ind i væggen, men de skal heldigvis ikke bestemme, hvordan Nikkis E28 skal se ud.
Undervognen er fra den nyere 5-serie E39, som Nikki har bygget på E28’eren. Og den kan blive lav. Sådan rigtig lav!

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

ALT ANDET END RUSTFRI
Rust. Ja, nu blev det ubehagelige ord nævnt. Nikki købte faktisk bilen som værende rustfri, men det var 5-serien langt fra, da han begyndte at prikke i den omkring det første syn.

Responsiv Iframe
Det er modigt med den gennemgående røde staffering og de røde detaljer på fronten, og det vil sikkert dele vandene hos bilentusiasterne, men vi synes faktisk, at det passer ret godt til looket.

   – Dengang kunne jeg ikke svejse selv. Derfor er ALT rust i bilen lavet af min far, hvor jeg så har hjulpet med alt afrensning samt lave alle de nye pladestykker. Efter alt dette var lavet, var der meget rustarbejde i fronten, så hele fronten og motorrum blev malet. Dette har vi selv gjort, da vi har egen malerkabine samt at min far tidligere har haft eget autolakeringsfirma, forklarer Nikki.

Bilen har kun været vist frem en gang eller to siden ombygningen, så glæd dig til at se den.

Nu sidder du måske og undrer dig lidt. Der bliver snakket om, at fronten er omlakeret, men hvad med resten af bilen? Ja, det ligner måske en komplet omlakering, men det er faktisk den originale Achatgrün metallic 117, som bilen forlod BMW-fabrikken med tilbage i 1986.

Besøg vores annoncør:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

GENNEMFØRT RETRO-RACER
Lad os lige give dig tre grunde til, at Nikkis E28 har vundet vores hjerter. 1: Den er skamlav. Frihøjde ifølge Nikki på 1,5-2 cm, og det ser pissegodt ud! 2: Fedt motorskifte, der giver god lyd og masser af opmærksomhed. 3: Undervognen, der er hjemmelavet af en undervogn til den nyere BMW E39 5-serie.

Ok, så har vi måske også lige et punkt mere. Nemlig de dybe og mega specielle BBS Bugatti-fælge. Vi er sådan ret sikre på, at vi ikke har set sådan et sæt før, men de passer godt til den stil, som Nikki har valgt.

– Jeg har altid været vild med udseendet på en trackday-bil, og har netop undgået OEM eller glasfibermonster-stilen, da det gerne må være anderledes end det, alle andre laver. Det er jo en ældre bil, så det passer fint med et mere klassisk oldschool-look, slutter Nikki af.

Nikki har ikke bare udskiftet motor til en M30B32, men har også komplet renoveret motoren og lakeret den.

  Har vi fanget din interesse, og vil du se Nikkis bil live og rigtig studere detaljerne, så bliver der rig mulighed for det i løbet af 2014-sæsonen. Enten på Scandinavian Motor Show – West i Fredericia, DHB eller Mødestedet Striben.

Recaro-sæder foran og klassiske Schroth-seler.
Rattet er et Momo Prototipo sportsrat og passer perfekt til retro-stilen.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

HVEM ER NIKKI?

Hvordan man finanserer sådan et projekt som studerende? Nikki køber biler op og sælger dem i dele, og køber kun ind, når der er penge på kontoen.

Nikki, 23 år, studerende
Fredericia-gutten er født med en fastnøgle i hånden, og har brugt RIGTIG mange timer på at renovere og ombygge sin BMW E28

Hvor finder du dele?
“Uha, de fede dele til E28 hænger ikke just på træerne, så alle dele er fundet gennem længere tids søgning på nettet. Her handler det virkelig om at være tålmodig. Og kende en masse mennesker med samme interesse. Jeg henter meget inspiration, hjælp og vejledning på et stort community for E28-ejere fra hele verden”.

Fremtidsplaner?
“Jeg er egentlig ret tilfreds med E28’eren, men der er jo altid en masse ting, man gerne vil lave. Bl.a. spjældhuse og Megasquirt. Måske også en ompolstring af hele kabinen til sort alcantara. Og så har jeg jo også lige en BMW E23, jeg er ved totalrenovere samt en anden E23 732i med M106 turbomotor, der meget gerne skal op på 500 pålidelige hestekræfter. Der er nok at se til”.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

TEKNIKKEN – HVA’ KAN DEN?


MOTOR: M30b32 • total renoveret med nye ventilstyr, vippearme, kæde, fjedre, pakninger med mere • bearbejdet topstykke • 290 graders Dbilas knast • strammere dobbelte ventilfjedre • rustfri manifold fra Hartge – pakket ind i PowerWrap • NGK Iridium tændrør • Magnecor tændkabler • Carbon Dynamic Airfilter fra BMC • komplet motorstyring fra en 3,4 liters motor (535i) • SJK chip • begrænser hævet til 7.100 o/min • justerbar benzintryksregulator • NOS wetkit • 2 stk. elblæsere • 2 x 2” hele vejen med en enkelt potte • Hartge udstødningstip

GEARKASSE OG DRIVLINE: Getrag 265 Dogleg gearkasse • 3.07 originalt spærbagtøj

UNDERVOGN: Custom gevindundervogn – tilpasset fra en BMW E39 • bagved mindre tilpasning – udvide bolthuller i tårn samt kortere fjedre • foran STOR tilpasning – underdel/spindel fra originalt fjederben, gevindfjederben fra BMW E39 påsvejst med et hjemmelavet sleeve • Skidplate under motor • frihøjde er ca. 1,5 – 2 centimeter

BREMSER: Fra BMW E34 • for: 302 x 22 mm. • bag: 300 x 10

FÆLGE OG DÆK: 8 x 17” ET12 BBS Bugatti 2-delte splitfælge • 205/40-17 for og 215/35-17 bag

KAROSSERI: Mørkegrøn toning af alle ruder • blanksort frontgrill med røde GTI-detaljer • indsugning i stedet for højre fjernlygte • Rød pin stripe-lignende staffering langs siden af bilen • blanksorte sidespejle, b-stolper og dørhåndtag • klare blinkglas foran • klare blinkglas på forskærme • Pfeba Type 187 frontskørt • Hartge tårnstiver • carbon emblemer • røde US baglygter • Mtec pærer: H4 Super White, H1 Super White, H3 Cosmos Blue • diverse klistermærker på ruder og frontskørt • engelske plader som showplader • original lak – 177 Achatgrön Metallic

KABINE: Alt det originale grønne instrumentering og dørsider er blevet udskiftet med mørkt/sort i stedet • mørk bagsæde og hattehylde • Recaro forsæder – førersæde med el, luft og justerbare puder, passagersæde med elvarme • røde Shroth h-seler • brandslukker monteret under forsædet • Momo Prototipo sportsrat med tilhørende nav • gearknop og manchet i sort læder • instrumentering med carbon baggrund, aluringe og røde nåle • gauge pod under lyskontakter med olietryk, olietemperatur og voltmeter

PRÆSTATIONER: 210+ hk • 300+ Nm • 248 km/t på toppen – inden begrænser blev hævet

Instrumenteringen har baggrund i kulfiber, aluringe og røde nåle,
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også