Holdet bestod bl.a. af motorspecialisten Paul Rosche og undervognseksperten Gerhard Richter (fedt efternavn, BTW.)
Denne gang var dog lidt anderledes, for basis skulle være på mærkets 8-serie, som var den største og mest luksuriøse coupé på programmet. Og den havde flere problemer – bl.a. en relativt høj egenvægt.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Artiklen fortsætter efter annoncen:
Hele kabinen blev strippet
Noget af det første, der skete, var, at kabinen blev totalt strippet. Ud røg de store og tunge komfortstole samt alt det lækre ekstraudstyr. Et sæt kulfiberstole med 4-punktsseler blev monteret, og alt blev svøbt ind i alcantara.
Klimaanlægget blev samtidig droppet, og radioen forsvandt også til fordel for en stribe instrumenter, der skulle holde øje med, at det 12-cylindrede hjerte bankede som det skulle.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Fælge i kulfiber – første gang i verdenshistorien?
En anden vigtig og vægtbesparende detalje er sideruderne, som blev erstattet af nogle andre, som kun kan åbne delvist.
Og der var også en andre vægtbesparende detalje, som virkelig vil få dig op ad stolen. Fælgene var nemlig udført i kulfiber, hvilket jeg mener, bør være den første bil i historien med kulfiber-fælge (ret os, hvis vi tager fejl!)
Besøg vores annoncør:
Det er først i nutiden at vi har set den detalje igen bl.a. på Koenigsegg og de heftige varianter af Ford Mustang og Ford GT, og Porsche 911 Turbo.
Alle disse tiltag gjorde at vægten blev skrællet ned fra:
BMW 850i Standard – vægt 1,865 kg
BMW M8 Prototype – vægt 1.450 kg
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Farvel til en fed detalje
En anden vægtbesparende detalje var, at M8 prototypen mistede sine klaplygter – en detalje som standardbilen ellers var kendt for.
BMW siger selv, at de fjernede klaplygterne pga. vægten. Men hvis du kigger på motorrums billedet herunder er det tydeligt, at der simpelthen ikke er plads til dem, da luftfilterkasserne er rykket helt ud i snuden.
Dørene, bagklap og kølerhjelm blev samtidig lavet i glasfiber for at spare yderligere vægt.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Fra to til fire ventiler pr. cylindre
Det er dog i motorrummet, at den oprindelige BMW M8 prototype virkelig bliver interessant. En standard BMW 850i fra dengang var udstyret med en 5-liters V12-motor med 300 hk. I M8 Prototypen var motoren stadig en V12, men effekten var mere end fordoblet. I følge BMW var ydelse dengang 640 hk.
En af de store forskelle på motoren i M8 Prototypen og en BMW 850i fra dengang er, at sidstnævnte kører med 2 ventiler pr. cylinder, mens prototypen har andre topstykker med 4 ventiler pr. cylinder. Hernæst er der også indsugning, som er helt anderledes, og på prototypen er den udført i kulfiber og med separate gasspjæld til hver cylinder.
- Motortype: V12, 6,1 liter (S70/2)
- Effekt: 640 hk ved 7.500 o/min
- Moment: 650 Nm ved 5.600 o/min
- Boring/slaglængde: 86 mm/87 mm
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Kraftværk med anonymt navn
Og det er så også her, hvor det bliver lidt interessant. For selv om BMW selv kalder motoren i BMW M8 Prototypen for S70/2, hvilket er samme betegnelse som den motor, de leverede til McLaren, da de smed den i hyperbilen F1, så lader det stadig til at være to forskellige motorere, i hvert fald hvis du spørger eksperterne ovre hos DriveTribe.
Der er dog enighed om blandt eksperterne, at BMW brugte sine erfaringer med M8 prototypen til at skabe maskineriet i McLaren F1.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre
Nåede aldrig samlebåndet
BMW M8 prototypen blev produceret i ét eksemplar, og hvis de havde sendt den på gaden i den form, ville den både have slået de daværende konger i klassen (Ferrari F40 og Porsche 959).
Økonomien i verden så dog i starten af 90’erne omtrent ud, som vores virkelighed i dag, og derfor blev det kun til denne ene prototype, du kan se på billederne.
Der blev dog lanceret en “light”-version i form af BMW 850 CSI, som havde M-logoer og en opgraderet V12’er, men effekten var på “blot” 381 hk.