Når den sidste 308 GTI triller af samlebåndet i december, har Peugeot produceret sin sidste GTI-model
Det er altid lidt vemodigt, når den sidste model af en bil triller af samlebåndet for at blive afløst af en ny. Men for Peugeot bliver december i år alligevel lidt ekstra tungt – forestiller vi os.
Her producerer man nemlig efter planen den sidste 308 GTI. Og det bliver ikke bare den sidste 308 GTI, det bliver et farvel til GTi-modeller fra det franske mærke i det hele taget, skriver Drivetribe.
Helt slut med hurtige modeller er det dog ikke i det franske. I stedet vil man introducere betegnelsen PSE, Peugeot Sport Engineered, på de hurtigste udgaver af bilerne.
LÆS OGSÅ: Hør den lige – C63 AMG med 1.200 hk brøler sig fra 0 til 320 km/t
Det sker i takt med, at Peugeot som alle andre bilproducenter i disse tider bevæger sig længere og længere væk fra den rene forbrændingsmotor og tættere på hybrid-tech og eldrift.
Så klinger Injektion – eller indsprøjtning – bare ikke så godt mere.
Ikke at det ligefrem bliver dårligere tider, når vi skal til at sige PSE. Den nye 308 PSE forventes nemlig at køre med PSA-koncernens 1.6-liters benzinhybrid. Den yder et godt stykke over 350 hestekræfter. Samtidig forventes en rent elektrisk udgave dog også på et senere tidspunkt.
Alligevel vil vi gerne lige minde om, hvor mange fede GTI’er, franskmændene har skruet sammen. 205 GTI, 206 GTI – ja, selv 306 GTi.