Annonce:

Det skal du vide om den nye Golf R – 400 hk men kun DSG?

Den nye Golf er her sådan set allerede, men vi venter stadig på GTI-udgaven og fremfor alt den ramme R-model. Så her er lidt læsning at slå ventetiden ihjel med.

Annonce:

Hvis du venter med at købe en ny Volkswagen Golf, til den næste Golf R er på gaden, kommer du til at vente lidt endnu.

Først næste år er samletbåndet i Wolfsburg gearet til at sende de mere potente udgaver af den seneste Golf på gaden.

LÆS OGSÅ: Ordensmagtens vognpark – Ti vilde politibiler

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I mellemtiden har vi skrabet til os af informationer om R-modellen.

INGEN FEMCYLINDREDE UDGAVE
Længe troede vi faktisk at den kom. Ja, VW testede den endda selv på Nürburgring. Men Audi fik sat en stopper for den femcylindrede Golf R. Man ville ikke have en intern konkurent til Audi RS3, lød argumentet dengang. Og sådan blev det. I stedet holder man fast i den to-liters, turbobenziner fra den forrige generation Golf.

Men hvor Golf 7 R havde 300 hypper – som en årgang faktisk var 310 hk, men som hurtigt blev til 300 igen, fordi man måtte skrue ned for effekt for at leve op til strengere miljøkrav – vil Golf 8 R have 330 hestekræfter.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

5 DØRE – INGEN STATIONCAR BEKRÆFTET… ENDNU!
Den forrige Golf R kunne både fås som hatchback og stationcar – eller Variant som VW kalder det. Men endnu har fabrikken i bekræftet om det samme er tilfældet for den næste R-generation.


Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

UBEKRÆFTEDE RYGTER: FÅS KUN MED DSG-GEAR
De har nu svirret i et stykke tid. Rygterne der vil vide, at Volkswagen dropper muligheden for tre pedaler i Golf R. Den manglende manuelle løsning betyder, at kun én mulighed er tilbage. Nemlig fabrikkens syv-trins DSG-gear.

En beslutning der kan synes noget besynderlig. For som Drivetribe skriver, så er manuelt gear i Golf R faktisk ret populært. Selv i USA, hvor automatgear er reglen fremfor undtagelsen, var omkring halvdelen af de solgte R-modeller i landet udstyret med manuelt gear.

Besøg vores annoncør:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Responsiv Iframe

LIDT HURTIGERE FRA 0-100 KM/T
Opskriften på en Golf R forbliver stort set uændret. Altså firehjulstræk og to-liters turbobenziner mellem forhjulene. Men fordi man på fabrikken i Wolfsburg har fundet lidt flere hestekræfter i maskinen, er det også lykkedes at gøre Golf R hurtigere. Lidt hurtigere.

Den gamle R-model klarede og klarer stadig den disciplin på 4.7 sekunder, mens det forventes, at Golf 8 R barberer det ned til 4.5 sekunder.

Hvilket faktisk også er 0.2 sekunder hurtigere end konkurrenten fra Mercedes, A45 AMG.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Kommer der en ‘Golf R Plus’ ?
Rygterne vil i hvert fald ikke holde op med at sværme om det. I så fald bliver det virkeliggørelsen af det R400 Concept, som fabrikken i al hast begravede, da diesel gate ramte. Bilen havde man ellers lovet.

Men nu siger vedvarende rygter, at Volkswagen skulle være klar til at holde deres løfte fra dengang. Det vil man gøre ved at introducere en kraftigere “R Plus”-udgave af Golf R.

Det er heller ikke, fordi man på de interne linjer mangler den ‘know how’, der skal til. Faktisk viste Audi allerede i 2014, at de kunne trække 414 hestekræfter ud af EA888-motoren, som VW benytter i netop Golf R.

 

 


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også