Annonce:

Her er de 5 typiske fejl, når du bruger bilen aircondition

Kølig luft i kabinen på en varm sommerdag er superlækkert. Men det er ikke sikkert, at du bruger bilens AC-anlæg korrekt. Bil Magasinet har samlet de fem mest typiske fejl.

Annonce:

Selv om danske sommer indtil videre ikke har været noget at skrive hjem om i år, så har du nok alligevel brugt din aircondition i bilen, skriver Bil Magasinet. Men faktisk er det muligt at bruge den forkert. Vi har i artiklen hér samlet fem ting, som folk gør galt, når de benytter aircon. Se listen her.

Når anlægget startes på fuld blæs!
Det kan være fristende at sætte sig ind i bilen, skrue helt ned for temperaturen og blæseren op på maks. for at få temperaturen ned. Men det sætter unødigt pres på systemet. Kommer du til en bil, der har stået i solen længe, skal du i stedet åbne døre og vinduer i to minutter og lade almindelig luft cirkulere rundt i kabinen. Derefter vil du opleve en mere effektiv nedkøling via airconditionanlægget.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bruger ‘recirkulering’
Nogle tror, at det er mere effektivt at sætte bilens aircondition til at recirkulere luften i kabinen, så luften hurtigere bliver kold. Men det vil med al sandsynlighed resultere i, at dine vinduer dugger til. Lad derfor hellere bilen trække frisk luft ind udefra. Er det muligt, så sæt din aircondition i ”Auto”. Så finder den selv den mest effektive måde at køle kabinen med på. 

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre


Slukker anlægget på kølige dage
På en kølig morgener eller aften har nogle bilister en tendens til at slukke for deres aircondition, fordi de ikke trænger til køling. Men slukker du for din aircondition risikerer du, at dine ruder dugger til. Derfor anbefales det, at du altid har din aircondition tændt – også selv om det er koldt udenfor.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Når dyserne sender luft direkte mod ansigtet
I sommervarmen kan det være fristende at pege luftdyserne med kold luft direkte mod dit ansigt. Men vil du have den mest effektive nedkøling af hele kabinen, så skal du vende luftdysserne op mod taget. På den måde sendes den kølige luft nemmere hele vejen rundt i kabinen og kommer også passagererne på bagsædet til gode.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Responsiv Iframe

Når vedligeholdelsen glemmes
Folk glemmer tit, at et airconditionanlæg også kræver service og vedligeholdelse. På samme måde, som bilens motor skal have skiftet olie og oliefilter skal dit airconditionanlæg have skiftet filter for hver 15.000-20.000 km.

Ældre anlæg kan løbe tør for gas, hvilket betyder, at systemet ikke længere køler, som det skal, og det gør også at pakningerne tørrer ud og bliver utætte. Har du en ældre bil, hvor aircon’en ikke virker, findes fejlen ofte her.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også