Mærkets nye V8’er er fremstillet i Maranello men med Maserati-specifikationer
Maserati anno 2020 er blot en skygge af fordums storhedstid, men der er stadig liv på fabrikken i Bologna. Specielt når man få fremstillet teknik af Ferrari.
De nye Ghibli and Quattroporte Trofeo-modeller får således den 3.8-liters twinturboladet V8’er, som i forvejen ligger i SUV’en, Levante Trofeo. Og præcis den motor er udtænkt af Ferrari, der huserer lidt derfra i Maranello.
For Maserati betyder det en motor, der ved 6.250 omdrejninger i minuttet sparker 580 hestekræfter og 730 newtonmeter i asfalten.
Koblet til en otte-trins ZF-autogearkasse flytter den vilde V8’er den kommende Ghibli Trofeo fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder, mens Quattroporte Trofeo bliver en my langsommere med 4,5 sekunder.
Tophastigheden har de to modeller dog tilfældes – V8’eren giver ikke op, før speedometeret siger 326 km/t.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af de nye ‘ratier’.. som ligner de gamle til forveksling…