Seksstemplede kalibre fra en Porsche Cayenne er store. Men på en VW Touareg med 26″ hjul fylder selv de ingenting – her er historien.
NB: Davs du. Artiklen, du nu skal til at læse, stammer fra de gamle Vmax-dage. Det var bare det – go’ læselyst!
I lille Danmark har vi bilentusiaster det ikke let. Afgifterne på biler og tilbehør er de blandt de højeste i verden. Og intet af det “sjove” kan godkendes på ærlig vis. Selvom vi konstant løber panden mod muren, er der alligevel bilbyggere, som gør et ihærdigt stykke arbejde for at opretholde den danske ombygningskultur. Én af ambassadørerne er René Hansen fra Klågerup i Sverige.
LÆS OGSÅ: Læserbil – Guldkædens perfektionistiske Porsche
Den opmærksomme læser vil selvfølgelig stille spørgsmålstegn ved, hvad en svensker har med dansk bilkultur at gøre, og det kan vi besvare meget kort. René har over de sidste fire år bygget fire voldsomt gennemførte biler til Vmax, der alle har prydet forsiden.
Kun den første ud af fire store projektbiler var dansk indregistreret, men i vores verden gør det ingen forskel, hvilke nummerplader bilen har på, så længe den cruiser rundt på de danske veje.
HOLDER STILEN
Som du nok allerede har forstået, er Renés historik ret imponerende, og han har slået fast, at det er mafiastilen, han går efter.
– Alle mine biler har haft luftundervogn, kæmpe specialfælge, kulsorte ruder, store bremser, og alt hvad der ellers skal til. Det er ikke for at virke idé-forladt, men jeg elsker bare en stor, fed gangster-slæde, der får folk på fortovet til at skide i bukserne bare ved synet, griner René.
Den første bil i Vmax var en voldsomt lav Audi A4 stationcar. Den blev kort tid efter skiftet ud med en nyere A4 stationcar, som gik til tops på alle de danske ranglister med sin hvide lakering, svinedyre Asanti-fælge og tre små lcd-skærme i hver forlygte. Netop detaljen med indbyggede skærme i forlygterne trak adskillige pokaler hjem og gav genlyd i hele stylings-branchen.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre