Pagani har fået en forhandler i København. Den kun fjerde Pagani-forhandler i Europa er åbnet i Lyngby, og legenden bag mærket var selv til stede ved åbningen.
Der står syv Pagani’er i Lyngby
Når et nyt bilmærke entrerer i Danmark, bliver det ofte fejret med en stor lancering, masser af opmærksomhed og ekstra gode tilbud, skriver Bil Magasinet.
Når det nye mærker hedder Pagani, er normen lidt anderledes. Mærket blev introduceret med en fest forrige weekend, og den var stor, men der var få deltagere, og der var på ingen måde offentlig adgang.
Til gengæld var ejeren og skaberen selv, Horacio Pagani, til stede. Det samme var hele 7 Pagani biler, der kortvarigt stod linet op foran den nye forhandler. En bilsamling der i sig selv har en værdi på langt over 100 mio. kr.
Under 400 biler siden 1999
Pagani hører til blandt verdens mest eksklusive bilmærker. Siden den første Zonda blev præsenteret i 1999, er der produceret under 400 Pagani’er, og den dag i dag er produktionen på bare 40 biler om året.
Den nye forhandler i Lyngby, der har hjemme hos Formula Automobile, og som skal dække hele Skandinavien, er den kun fjerde officielle forhandler i Europa, og på verdensplan er der kun 19 i alt, heraf hele to i Los Angeles.
Så med en produktion på kun 40 biler om året, skal hver forhandler kun sælge to biler om året.
Fra 18 millioner kr. eks. afgifter og moms!
Det lyder som en halvskidt forretning for en nystartet forhandler, men når prisen starter omkring 18 millioner kr. uden moms og afgifter for bare én bil, er der lidt at rutte med, og den nye forhandler i Lyngby, har da også en komplet showroom, indrettet og dekoreret i præcis samme stil og materialer, som du finder på Pagani’s fabrik i Italien.
Som med festen er showroom’et dog forbeholdt de få. Ingen reklamer på facaden afslører det eksklusive mærkes repræsentation i bygningen, og selv når man kommer ind, skal man spørge efter den rigtige person, for at få adgang til den ellers lukkede 2. sal, hvor showroom’et har hjemme bag en anonym sort skydedør.
Alene hjulboltene koster det samme som en Porsche 911
Slipper du igennem hertil, får du også en bil, hvor alene et sæt bolte koster mere end en Porsche 911 uden afgifter. Stereoanlægget får angiveligt et B&O-anlæg i en Audi til at lyde som en DAB-radio fra Aldi, og det tager 24 timer alene at producere Pagani’s logo på bilen. Logoet fræses ud af ét stykke aluminium.
Og hvis det ikke er specielt nok, står Pagani gerne for udvikling af specialmodeller, som designes helt specifikt til én kunde efter dennes ønsker.
Blandt de berømte af slagsen er en Pagani Zonda HH fra 2012, købt og specificeret af den danske Le Mans racerkører og it-iværksætter David Heinemeier Hansson, heraf navnet.