Johan Zackrisson faldt for BMW’s S85 V10-motor, da han lagde et eksemplar i sin E30 3-serie. Så han lagde en mere i en anden bil – denne gang i noget så småt som en Lotus Exige.
Tag dig tid. Se godt på billederne af denne Lotus. Den ser ud som en hver anden Exige-model, ikke? Sådan forholder det sig dog langt fra.
For skindet bedrager. Projektet her begyndte i 2010, da Johan Zackrisson købte en rød Lotus Exige S. Kort efter gik han nemlig i gang med at udtænke en plan for, hvordan i alverden der skulle blive plads til den store, femliters V10’er.
Her skal vi måske lige indskyde, at Lotus’en kom med en 1,8-liters Toyota-motor med fire propper fra fabrikken. Kompressor-ladet, nuvel. Men stadig…
Der er langt op til en det femliters sugemonster, som BMW udviklede på basis af deres F1-program og lagde i gadebiler som M5 og M6.
27 cm længere mellem akslerne
Men i kom den – altså motoren. Men ikke før Johan havde forlænget den lille englænders akselafstand godt og grundigt med 27 centimeter. Selve motoren er derefter koblet til en sekstrins manuel gearkasse fra en Porsche Boxster S.
Bremse kan den gale Lotus også, fordi Johan har fået et komplet Porsche 911 GT3-bremseskiver til at passe på den.
Det på alle måder sindssvagt omfattende projekt afsluttede Johan ved at ofre en lakering på Lotus’en. Den blev selvfølgelig – fristes man til at sige – BMW carbon black metallic.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billeder og fede videoer af den hidsige Lotus.