Annonce:

Bjørns Celica Carlos Sainz Edition er det fedeste fra 1993

Hvem har en Celica 4×4? spurgte vi i Celica-klubben. Det har Bjørn Grann, og selv om hans Carlos Sainz Edition ikke havde været ude at køre i årevis, skreg den af glæde, da vi fandt den frem.

Annonce:

Det er lang tid siden, der har været en “Vmax-bil” i Bil Magasinet, så Bjørn Grann fra Horsens var lidt forbeholden, da vi spurgte, om ikke han havde lyst til at være med i artiklen. “Okay, men så skal I ikke tage billeder af motorrummet,” sagde han, “… for det er fyldt op med kromrør og blå slanger, som jeg syntes var smart for en 8-9 år siden”. Men hans bil havde ingen forbehold!

Den firehjulstrukne Celica hyler, skriger og hvæser af begejstring over endelig at være sluppet ud af Bjørn’s garage, og efter en tankfuld 100 oktan har jeg sjældent oplevet en så ivrig Toyota med så meget ketchup­effekt (at det hele kommer på én gang).

Bygget kun for køre VM-rally
Carlos Sainz Limited Edition blev bygget i 5.000 eksemplarer 1992-93 for, at Celica kunne få lov til at deltage i ­rally-VM.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For at kunne deltage i WRC rally-VM skulle Toyota bygge 5.000 gadebiler. I 1992 blev Celica Carlos Sainz Limited Edition lanceret i Europa opkaldt efter den spanske rallyverdensmester.

Den er opkaldt efter den spanske rallyverdensmester Carlos Sainz, som havde vundet VM for Toyota to gange, og adskiller sig fra den almindelige Celica med større luftindtag på kølerhjelmen og i fronten, vand­kølet ladeluftkøler i stedet for luftkølet og en mere aggressiv motorstyring.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X