Ja, det kan lyde underligt. Men først nu har en domstol i den amerikanske stat Massachusetts vedtaget, at dets indbyggere må skrue i deres egne biler.
I USA er det sket andet og mere end, at man har fået ny præsident. Og for nogen er det ‘noget’ muligvis af lige så afgørende betydning, som at der snart sidder en ny mand i Det Hvide Hus.
I staten Massachusetts har man nemlig fået vedtaget en helt særlig lov. “Right to repair” som loven hedder, fastsslår, at bilproducenter ikke må afholde tredjeparter fra at tilgå data fra deres biler.
Bilfabrikkerne kæmpede imod
Det har en række bilproducenter ellers kæmpet indædt for. Således at ikke-autoriserede værksteder intet kunne stille op, hvis en kunde eksempelvis henvendte sig med et problem på bilens sikkerhedssystemer.
Den slags skal der ofte specialværktøj eller software, som kun mærkeværkstederne har, til for at løse. Eller rettere: det skulle der.
LÆS OGSÅ: DAMN! Her eksploderer GT-R-dæk med 327 km/t
For med den nye lov slås det fast, at bilproducenterne ikke må nægte tredjepart adgang til disse systemer. Det betyder, altså at ikke-autoriserede værksteder – og bilejerne selv – skal have adgang til disse data.
Bilproducenternes modargument har blandt lydt, at tredjeparter med adgang til deres systemer ville kunne få adgang til ‘personfølsom information’ og i værste fald bruge informationen til at stalke eller ‘udsætte personer for fare’.
Der vanker megabøder
Men de synspunkter vejer altså ikke tungt nok til at holde den nye lov tilbage. Så fra og med modelåret 2022 må alle reparere på nye biler. I hvert fald hvis de bor i Massachusetts.
Laver bilproducenterne ikke standardiserede løsninger, så tredjeparter kan få adgang til disse data, kan bilproducenterne straffes med bøder på 10.000 dollars. Altså pr. bil der stadig er låst til fabriksbestemt software eller værktøj.