Euro NCAP giver topkarakter til to nye modeller fra Honda og Mazda, og slår hårdt ned på indiske Maruti, der får nul stjerner
Skal du absolut være i et sammenstød, viser det sig, at nye Honda Jazz og Mazda MX-30 er blandt de nye biler, du helst vil sidde i. I hvert fald hvis du har dit liv kært. Begge biler har nemlig bestået Euro NCAP’s test med 5 stjerner. Topkarakteren.
Begge er produceret på japanske fabrikker i byerne Mie og Hiroshima. Og de udmærker sig ved at have omfattende sikkerhedsudstyr, der både forsøger at undgå ulykker og at sikre dig i dem, hvis uheldet alligevel skulle være ude, skriver Bil Magasinet.
Omvendt, så har den indisk-producerede Maruti Suzuki S-Presso også været oppe til prøve. Den kom knapt derfra med en bestået prøve. Bilen fik ikke en eneste stjerne i sikkerhed for voksne.
Svært at opnå
Kravene for topkarakter skærpes hele tiden i jagten på den mest sikre bil. Men ifølge Euro NCAP, så er springet i øjeblikket et af de helt store, og biler skal opfylde meget høje krav, for at opnå fem stjerner. Blandt andet har implementeringen af en centralt-placeret airbag mellem førerne i begge biler gjort, at sikkerhedsvurderingen er steget markant.
Scoren er dog ikke pletfri, og Mazda går fra testen med et middelmådigt resultat i sikkerhed for bløde trafikanter. Her får Mazda 68%, mens Honda klarer hele 80%. MX-30 er dog marginalt (3-5%) mere sikker at side i, skulle uheldet være ude. Det skyldes, at den centrale airbag i MX-30 fungerer bedre, end den gør i Jazz.
For farlig til indiske veje?
I den helt modsatte ende af spektrummet fandt Maruti Suzuki S-Presso sig, da Global NCAP udførte en test, der skal undersøge sikkerheden bag biler på det indiske marked. Maruti Suzuki er et Suzuki-ejet bilmærke, der har primært marked i Indien, og som længe har været under flakild for manglende sikkerhed.
Selvom karossen blev beskrevet som ustabil, skyldes det mangelfulde resultat mest, at der på bilen skal tilkøbes centralt sikkerhedsudstyr: Bilen kommer som standard med en enkelt airbag til føreren, og yderligere airbags skal tilkøbes.
Det er ikke alle seler i kabinen, der er af den velkendte 3-punkts variant, og der er intet ISOFIX noget sted i kabinen. Naturligvis kan vi vinke farvel til alt, der ligner undvigelsesudstyr, automatisk nedbremsning, etc.