Det er ikke en RS’er, men ST med baghjulstræk og den femliters kværn fra Mustang GT.
Hvis du skal have den ultimative Ford Focus, skal du have fat i RS. Ja, altså hvis den skal leveres fra fabrikken. For tro os – der er andre muligheder. Som det sorte bæst i artiklen her.
Mens bilens skabere, JD Customs, har faktisk ikke taget udgangspunkt i Focus RS. Derimod har det kunnet ‘nøjes’ med at få en Focus ST til at ligne en tredje-generations RS’er.
LÆS OGSÅ: Bilist blitzet med 244 km/t i 80-zone
Men her hører Ford-lighederne også op. Eller gør de? Svaret er selvfølgelig nej. Og det langt fra faktisk. For vidste du, at der er plads til en V8’er mellem forhjulene på sådan en bandit? Nej, heller ikke os.
Antallet af hestekræfter er tys, tys…
Men på en eller anden måde er det alligevel lykkedes for den amerikanske tuner. V8’eren fra Mustang GT er dog ikke nok. Selvom den er på solide fem liter. Nej, der skal en stage 1-kompressor fra Whipple til, før de er bare sådan nogenlunde tilfredse.
Hvor mange hypper Focus’en nu kan sparke i asfalten, har JD Customs desværre ikke sagt noget om. Men i den almindelige GT – en bil der kan købes i Danmark – yder den 450 hestekræfter. Med kompressoren skulle vi gerne være på den rigtige siden af 650 hestekræfter.
Som en Mustang indvendig
I kabinen er der ikke meget Focus ST tilbage. Rattet er hentet direkte fra en Ford Mustang, og det samme er sæderne. Mens buret i en skrigorange bemaling ikke synes at stamme fra bunken af Ford-dele, der er brugt til denne gale ombygning.
JD Customs har efter sigende allerede testet bilen på en racerbane, så det varer nok ikke alt for længe, inden vi ser flere billeder. Og forhåbentlig noget video med V8-lyd!