Fotos: Emil Wenneberg
Kan du huske Vmax? Det kan vi! Og nogle af bilerne fra dengang er faktisk stadig på vejene. Som den brutale Audi TT her.
Den har 400 hestekræfter fra sin blot toliters turbo-maskine. Og nu er den havnet i hænderne på Emil. Han er blot 19 år, men sindssygt godt kørende, hvis vi selv skal sige det.
Hvorfor lige en Audi TT?
“Jeg har altid været fan af turboladede biler og specielt modificerede biler. Jeg kiggede overalt på Mobile.de og diverse salgshjemmesider og dannede mig et godt overblik over prislejet og udstyr.”
Hvordan kom du i nærheden af lige denne TT?
“Jeg havde egentlig vurderet, at det ikke ville give økonomisk mening med en TT i disse tider. Så jeg havde opgivet jagten. Men to uger efter den beslutning kunne jeg alligevel ikke holde mig fra lige at kigge engang mere. Og så stod den der. På DBA.dk. Den fedeste TT’er, jeg nogensinde har set. Med Rieger-kit og det hele.”
Rieger, siger du. Hva’ er der ellers på sådan en svend?
“Foruden det komplette Rieger-kit har den en stor spoiler, 19” BBS LM-hjul og Porsche-kalibre. Enhver drengs drøm, synes jeg.”
Så greb du vel knoglen ret hurtigt?
“For mig var købet en no-brainer. Den har 400 hestekræfter og er sat sammen af alle de rigtige dele fra MTM til HKS.”
Så er det vel nemt at lokke de tre fedeste detaljer ud af dig?
“Det er meget svært for mig at udvælge tre detaljer, men hvis jeg absolut skulle vælge, bliver det nok Rieger-kittet, kombinationen af de gule Porsche-kalibre og BBS-hjulene, og så lyden fra det 3” HKS-udstødningssystem.”
Ombygningen er jo ret vild – hvad er historien?
“Bilen har fået den store tur hos Muggianu Turbo. De har stået for hovedrenovering og udskiftning af alle stumper i motoren. Det er blot skallen, som stadig er standard, resten er bygget op af MTM-dele, så den tåler noget effekt.
Motoren er byget om fra en 1,8-liters til en 2,0 med knastakslen fra en 1,9 TDI. Indsugningen er fra HKS, så der er rigeligt med kold luft til Borgwarner-turboen.”
Hvordan kører den så?
“Upåklageligt. Følelsen, når man rammer ladetrykket på 1,6 bar, er noget helt specielt. Så snart man kommer over de 5.000 omdrejninger, vil den afsted mod de 7.200. Jeg får det største smil på læben hver gang.
Jeg kunne forestille mig, at det er den hurtigste Audi TT MK1 på de danske veje, uden at kunne vide mig sikker. Eneste ulempe er den meget lavt sænkede undervogn. Jeg skal vælge visse ruter uden de vejbump, som jeg skraber på.”
Kører den hver dag?
“Nej, den bliver udelukkende brugt i de varme måneder, ellers står den i opvarmet garage. Men om sommeren er det min daily.”
Hvad er næste projekt, nu TT’eren er heftigt ombygget i forvejen?
“Godt spørgsmål. Jeg tror, at TT’en bliver et projekt, der varer ved længe endnu. Umiddelbart kunne jeg godt tænke mig at finde en Nissan 350Z at lave et projekt ud af. Eller en anden JDM-bil – altså på et tidspunkt.”
TEKNIKKEN:
Audi TT MK1 1,8T 225 quattro
Motorens ombygning: Custom 2,0 conversion med krumtapaksel fra 1,9 TDI. BorgWarner K16_72 Turbo. HKS kølersystem (intercooler m.m.). Alt i MTM-stumper. 3” udstødning fra turbo.
Undervogn: Bilstein PSS-9 justerbar gevindundervogn
Bremser: Porsche kalibre ”Speed yellow”
Fælge: BBS LM 147 19×8,5
Karrosseriombygning: Komplet RIEGER bodykit ombygning (sideskørter, front, bag, spoiler)
Kabine: Alt originalt læder i god stand. HKS ladetryks-måler + udstødningstemperatur. Air/Fuel ratio måler.
Ydelse: Effekt 355-400 hk / 420-480 Nm. Topfart 280-290 km/t
Se resten af de flotte fotos herunder: