Designeren bag den legendariske McLaren F1, Gordon Murray, præsenterer en vild afløser med ventilator OG hækvinge i et tilbageblik på kendt F1-racer.
Den specielle T50, som er bygget og designet af den selvsamme gut, der stod for McLaren F1, har fået en ondsindet tvillingebror: Gordon Murray Automotive T50s Niki Lauda er det fulde navn på bilen, der stikker bilen, der stak McLaren F1. Det skriver Bilmagasinet.dk.
Men, som vanen er med specialvarianter, så bliver produktionen begrænset. Der skal kun bygges 25 eksemplarer af T50s Niki Lauda, og det er ikke nok at være hurtig – du skal også være rig nok til at betale den. GMA forlanger 27 millioner kr. for bilen selv. Dertil kommer skatter, afgifter og naturligvis levering. Men så får du også en superbil i absurde dimensioner, der desuden er individuelt navngivet efter én af Gordon Murrays Formel 1-sejre som ingeniør.
Praktisk talt en ny bil
Hvor den tidligere T50 er tænkt som den ultimative superbil, du stadig kunne køre hjem i, er T50s udelukkende til banebrug. Udover det åbenlyse, tilføjede aerodynamik så er hvert eneste panel udskiftet mellem T50 og T50s. Den visuelle sammenhæng, motoren og brugen af blæser er det eneste, der binder de to biler sammen.
Opkaldt efter F1-legende
Den afdøde racerkører Niki Lauda skal lægge navn til denne specialvariant, og det er ikke et tilfælde: Gordon Murray og Niki Lauda arbejdede nemlig sammen hos Formel 1-holdet Brabham, og trods en middelmådig præstation var Lauda glad for ingeniørkunsten, som Gordon Murray udviste. Brabham vandt to gange, mens Niki Lauda kørte for dem, og den ene gang skete det i bilen BT46B, også kendt som ‘Fan Car’.
Fan Car brugte, på præcis samme måde som T50 og T50s, en blæser til at skabe undertryk under bilen og derved styrke vejgrebet. Sejren var stor, men bilen blev ulovliggjort efter ræset og kom aldrig tilbage. Konceptet med blæseren lever dog videre, og på T50s skaber systemet over 1.500 kg af downforce.
12.000 omdrejninger i minuttet!
Motoren i T50s er en forbedret version af den samme motor, der fandtes i T50. Nu producerer pianoet 725 hk i en velorkestreret 3,9-liters V12-symfoni der, uhindret af turboladere eller kompressor, kan nå helt op på 12.100 o/min.
Med fokus på vægt er drivlinen naturligt let, og kraften sendes igennem en helt ny sekstrins-gearkasse, der styres udelukkende af paler bagpå rattet. Herfra rammer de baghjulene og skaber det, Gordon Murray mener er en ægte ‘Drivers car’:
“Vi havde ingen interesse i at bygge et rumskib, der kunne sætte de hurtigste omgange. Det skal man alligevel være en Formel 1-kører for at få noget ud af. I stedet har vi opbygget bilen som en Formel 1-bil, med central siddeposition og V12 på 12.000 o/min lige bag dit øre. I mine øjne, så bliver det ikke bedre end det: Kørsel i dets enkleste form,” siger Gordan Murray i en pressemeddelelse.
En endnu lettere superbil
Når man læser om GMA T50, så virker de 986 kg ikke besværlige at rykke rundt på. Men T50s skal gøre det bedre, så vægten er skruet endnu længere ned: Bilen vejer 852 kg tør, og ikke over 900 kg i kampklar tilstand. Vægten er så lav af hensyn til køreegenskaber. Hvis bilen skal ændre retning så hurtigt og let som en Formel 1-bil, så kræver det en uhørt lav vægt.
Kun ét passagersæde
I vægtbesparelsens navn, er det ene af de to passagersæder fjernet. Det har til gengæld givet plads til en konsol med fly-kontakter, som man kender dem fra for eksempel en Le Mans GTE-racer. Det, koblet med det afskårne rat og de hullede paler og pedaler, fuldender racer-indtrykket i kabinen.
Instrumenterne er stadig digitale, dog er de rykket til et mindre display i midten af instrumentbordet. Alle luksus-materialer er også fjernet fra instrumentbordet, der mest af alt minder om et stillads til ræs.
Den sidste af sin slags
Gordon Murray har ikke boet under en sten. Han ved godt, at verden rykker mod en elektrificeret fremtid, og han ser således T50s som et ‘sidste skrig’ fra den forbrændingsbaserede racerverden, der engang var hverdag.
“Med den kurs, bilindustrien har udplukket, er det svært at forestille sig, at der nogensinde vil være en bil som denne. Især ikke en med så højtråbende en V12, der vejer så lidt. Jeg tror, den vil definere sin era,” siger Gordon Murray afslutningsvis i pressemeddelelsen.