Det dรธdefรธdte flagskib fra BMWโs M-afdeling er i dag en klassiker, kun de fรฆrreste kender. Og derfor har den fรฅet kรฆrlig behandling hos BMW Group Classic.
Faktisk har BMW lovet, at vi fรฅr lov at se E31 M8 prototype pรฅ vejene. Vejret skal bare lige vรฆre til det fรธrst.
Og selvom vi umรฅdeligt gerne vil se โ og hรธre โ den hรธjrรธde top-8โer, forstรฅr vi godt BMWโs overvejelser. Der findes nemlig kun dette ene eksemplar i hele verden, hvilket der egentlig ogsรฅ er en meget logisk forklaring pรฅ.
Da M8โeren stod fรฆrdig, trak de รธverste chefer nemlig stikket pรฅ projektet. Bilen ville vรฆre alt for dyr at sende i produktion, lรธd vurderingen dengang. M-folkene nรฅede ikke engang at vise M8 frem for offentligheden, fรธr de fik besked pรฅ at pakke den vรฆk.
Der skulle gรฅ 18 รฅr, fรธr BMW ville fortรฆlle, at man i 1992 havde planer om at sende en 8 Serie med M-logo og 640 hestekrรฆfter fra en 6,1-liters V12 pรฅ gaden.
En vild slankekur
I E31 M8 Prototype handler det hele om vรฆgt. Et par kilo her og flere via kufliber-skรฅlsรฆder kilo der. Vรฆgt, vรฆgt, VรGT!
Faktisk gik BMWโs ingeniรธrer sรฅ meget op i M8โerens slankekur, at man sparede de ellers sรฅ ikoniske klaplygter vรฆk. En manรธvre der vel skar hundrede gram โ optimistisk set.
Men det betyder til gengรฆld, at E31 M8 er hele 415 kilo lettere end den egentlig topmodel 850CSi.
Men BMW-folkene gjorde mere end at jagte vรฆgt. Selve balancen i bilen skulle ogsรฅ spille 100 procent. At man derfor flyttede oliereservoiret om i bagagerummet, siger noget om hvor langt, BMW-folkene gik.
Nรฅr motoren kรธrer, kan man hรธre olien lรธbe langs taget, skulle en af BMW-folkene fra dengang eftersigende have sagt om bilen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Skriv til os: boosted@boosted.dk