Mens andre bilfabrikker – herunder søstermærkerne i VAG-gruppen – flygter fra forbrændingsmotoren, har Bentley ingen planer om at sige farvel til deres 12-cylindrede vidunder på seks liter.
Mens dele af VAG-gruppen har travlt med at lægge afstand til forbrændingsmotoren, mener gruppens engelske ben, Bentley, forsat at der er liv at hente i cylindrene.
Det er i hvert fald sådan topchef hos Bentley Adrian Hallmark udlagde teksten, da han på en pressemøde præsenterede den nyeste af mærkets Continental GT Speed. Faktisk insisterede Hallmark på, at de 650 hestekræfter og svimlende 900 newtonmeter ikke er afskeden for den mægtige W12. Tværtimod.
Ifølge topchefen er W12’eren i sin nuværende konfiguration ikke bare den mest kraftfulde bentley-motor i en gadebil til dato, det er også den absolut mest miljøvenlige.
Nej, du læste ikke forkert der. Den enorme W12’er er miljøvenlig. I hvert fald hvis man skal tage topchefens ord for gode vare.
Nej til en hybrid
Lige nu er W12’eren, som Hallmark kalder ‘effectively a new engine’, det ypperste, fabrikken i Crewe kan fremstille på samlebånd. Alligevel fik Hallmark også sagt, at han ser potientiale i motoren. Et bestemt skridt vil fabrikken dog ikke tage, og det er i retningen af hybridhjælp til den store motor.
Forklaringen ligger lige for. For selvom den nye W12’er er miljøvenlig som aldrig før, er den stadig en tung sag. Og yderligere 250 kilo batteriteknologi vil absolut ikke gøre noget godt for bilens køreegenskaber, mener topchefen.
Dermed ser det ud til, at W12-motoren går fri af Bentleys planer om at være en ‘hundrede procents elbilsfabrik‘ allerede i 2030.