En ny italiensk producent er ved at lave en elektrisk hyperbil med 2.040 hk. Projektet udfoldes af blandt andre danske Jannik Voss Brogaard og en tidligere Fisker-investor.
Automobili Estrema er det fulde navn på en helt ny spiller på hyperbilsmarkedet. Mærket er grundlagt af en tidligere Fisker Automotive-investor ved navn Gianfranco Pizzuto, der den 13. maj kunne præsentere en konceptmodel af mærkets allerførste bil: Fulminea er en hyperbil af øverste skuffe og skal produceres i nøjagtig 61 eksemplarer. Salg og marketing skal danskeren Jannik Voss Brogaard, der tidligere har været ansat hos både Semler og My Garage i Danmark, stå for. Det skriver Bilmagasinet.dk.
Deres bil gør en række ting anderledes sammenlignet med konventionelle hyperbiler, og Estrema håber, det kan give dem en fordel på det globale marked: Først og fremmest bruger bilen en kombination af solid-state batteri og superkondensatorer til at opnå en relativt lav vægt på omkring 1.500 kg.
Superkondensatorerne gør det muligt at udsende strøm med større kraft end konventionelle elbiler, og det resulterer i 2040 hk. Desuden er kondensatorerne også langt mere egnede til at modtage al den strøm, som regenerativ bremsning kan producere. Samlet set regner Estrema med, at batteripakken til Fulminea vil have omkring 500 Wh pr. kg.
Fulminea er endnu bare en model af træ, og derfor er alle de værdier, Estrema præsenterer, teoretiske. Alligevel lyder det lovende, når Pizzuto siger, at produktionsbilen kan ramme 200 km/t på under 10 sekunder. Topfarten på omkring 350 km/t er også langtfra bekræftet, men er alligevel en del af de faktorer, der gør elbilen interessant.
Produktionen af solid-state-delen af batterierne er endnu et fremtidsprojekt. Estrema regner med at have en såkaldt megawatt-produktion oppe at køre i løbet af næste år og vil til den tid også begynde at afprøve bilens kunnen og sætte værdier for acceleration, topfart, etc.
“Vi sigter ikke efter at slå rekorder, jeg har ikke tænkt mig at sige, at vi er de hurtigste i verden, fordi så snart vi siger det, er der nogen der vil prøve at slå os. Men selvfølgelig vil vi fokusere på ydeevne. Den kommer nok til at køre over 300 km/t,” siger en ingeniør til den digitale pressefremvisning af konceptet.
Vil underbyde de store mærker
Automobili Estrema starter som vaskeægte underdog: Mærket er startet af Gianfranco Pizzuto og er finansieret af hans venner og familie. Det giver naturligvis nogle udfordringer, men tilføjer også en grad af frihed til, hvordan mærket kan udbygge deres forretning. Estrema har en fordel over de mærker, som tidligere har leget med idéen om solid-state batterier, herunder Toyota: Estrema er mindre, og behøver ikke opretholde en kæmpemæssig masseproduktion af batterierne. Det, siger Pizzuto, er kernen til, at mærket kan bruge den futuristiske batteriteknologi.
Men det betyder ikke, at Fulminea er sidste gang, vi ser Estrema på skærmen:
“Vi vil ikke være dem, der bare lancerer Fulminea, og så hviler på laurbærerne. Vi vil udvikle den forretningsmodel, der lader os bygge en gigawatt-fabrik til solid-state-batterier. Vi elsker også biler, så vi lancerer nok endnu en bil, men lad os først se, hvor langt vi kan nå med Fulminea,” siger Pizzuto.
Vil kun bygge 61 biler
Den begrænsede produktion giver, som før beskrevet, gunstige forhold for, at Estrema kan tage nogle chancer, og afprøve nogle teknologier. Men hvorfor har Pizzuto valgt, at mærket lige præcis skal bygge 61 biler? Pizzuto svarede, at det simpelthen er et privat hensyn:
“Fordi jeg er en mærkelig mand. Jeg var med til at grundlægge Fisker, og jeg ville have bil #61. Jeg fik bil #61, og jeg er også født i 1961, så det er faktisk en slags yndlingstal. Det er desuden et passende tal for en bil, der koster over 2 mio. Euro at producere, og vi regner med at kunne klare produktionen på tre år,” siger Pizzuto, da han blev spurgt. “Hvis jeg timer det rigtigt, kan jeg måske nå at få bil #61 igen!”