Mercedes S-klasse har altid været den bil, der viste, hvilket biludstyr der kom i fremtiden. Kom med, når vi dykker ned i noget af alt det vilde udstyr, der kommer i din næste bil! Se det i videoen herunder.
Siden introduktionen af den moderne S-klasse-serie har modellen været bannerfører for landevindinger inden for biludvikling, komfort og teknologi. Den udvikling fortsætter i udtalt grad i den nyeste generation, der er den syvende i rækken siden introduktionen i 1972.
Mercedes S-klasse har imponerende kabine
I kabinen disker topmodellen fra Mercedes bl.a. op med 2,0-versionen af det intelligente MBUX-system, der tager sig af alle bilens infotainment-tilbud. Nyt er bl.a., at systemet reagerer på talekommandoer på 27 sprog. Også sæderne har fået opmærksomhed siden forrige generation af direktørvognen. Det er muligt at få Mercedes S-klasse med lædersæder, der har 19 motorer til indstilling og massage – af massage-programmer har luksusbilen hele 10. Ønsker man også at få perforeret læderet, bliver sæderne gennemhullet med i alt 16.000 små lufthuller.
Head up-display på 77″
Foran føreren sidder to skærme, dog i en lidt anden opsætning end vi kender det fra flere andre Mercedes-modeller. Skærmen til visning af fart og andre informationer om kørslen måler 12,3”, mens infotainmentskærmen mellem de to forsæder er på 12,8” og af OLED-typen.
Mercedes har siden introduktionen af MBUX-systemet i bl.a. den nuværende A-klasse leget med tanken om “Augmented Reality”. Oversat til lægmandssprog er Augmented reality grafik eller billeder, der er lagt ind over et udsnit af virkeligheden. I Den nye S-klasse er forruden gjort aktiv gennem et head up-display, der dækker op til 77”. Systemet tillader bl.a., at informationer fra navigationssystemet lægges op i forruden, så der, når man kigger ud ad forruden, tegnes pile og skilte på vejen.
S-klasse har forlygter med projektor
Forlygterne er gjort digitale. Forlygterne har nu en projektor indbygget, så de kan kaste et billede ned på vejen foran bilen. På smalle og snævre veje kan S-klasse’n ”tegne” sine egne streger på vejen, hvis man har bevæget sig ud et sted, hvor vejstriber ikke er selvskrevet. Lygterne har også en advarselsfunktion, og sedanen kan kaste et piktogram på asfalten bl.a. i tilfælde af vejarbejde.
Beskytter personer i bilen
Sikkerhed er generelt højt prioriteret hos det tyske bilmærke, og S-klasse vil kunne fås med et såkaldt Pre-safe Impulse Side-system, der ved udsigten til en sidekollision kan hæve bilens karrosseri op til otte centimeter på få tiendedele af et sekund. S-klasse’n kan næppe hoppe over den kommende kollision, men ændringen i karrossens højde er med til at beskytte personer i kabinen.
Vi venter på en AMG- og Maybach-variant
Udover et udvalg af benzin- og dieselmotorer vil det også være muligt at få den nye Mercedes S-klasse med elektrificeret drivline. Det ligger i kortene, at modellen får både en plugin-hybrid-variant samt som en rendyrket elbil kaldet EQS. Denne elbil vil få en rækkevidde på op til 700 km på én opladning. Hen ad vejen forventer vi også, at AMG får lov at kigge på S-klasse’n, ligesom der med al sandsynlighed dukker en Maybach-udgave op med V12-motor.