Annonce:

Subaru Zafira? Her er fem mærkelige mærkebyt i bilernes verden

Tingene er ikke altid, som de tager sig ud. En Toyota kan være en Aston Martin, og en Opel kan være en Subaru: Her er 5 af de mest mærkelige emblembyt.

Annonce:

Her har Bil Magasinet samlet fem bud på underlige bilmodeller. Og selvom det kan lyde som løgn, er den faktisk god nok.

Hvordan lyder en Toyota med Aston Martin-vinger i snuden eksempelvis… tja!

Aston Martin Cygnet

Artiklen fortsætter efter annoncen:


Mange kender sikkert situationen: Du overvejer en sportslig hverdagsbil, men tanken om at skulle køre dit fremtidige hjertebarn ud i den kolde, saltede vinter huer dig ingenlunde. Nogle havde måske købt en sekundær vinterbil, men hvad er så pointen i at have bil?

Heldigvis for dig skulle Aston Martin i 2010’erne sænke deres gennemsnitlige CO2-forbrug pr. bil, og lancerede derfor Cygnet.

Til den havde de lånt Toyotas mikrobil, IQ, som de udstyrede med et mere luksuriøst interiør og en tredoblet pris. Bilen var et finansielt mareridt, og på trods af Aston Martin’s projekterede tusindtal i årligt salg, havde bilen solgt bare 300 eksemplarer på de to år, den var til salg i.


PS: Aston lavede også én Cygnet-prototype med V8’er. En hidsig lille fyr som du kan se mere til lige her.

Subaru Traviq

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Som en del af en handel med GM lancerede Subaru i 2001 Traviq. Funktionelt var den stort set identisk med GM-modstykket Opel Zafira men rent markedsmæssigt var de to biler dag og nat.

Tidligere havde en uafhængig importør hentet Zafira’er fra Tyskland til Japan, men nu kunne Subaru selv konkurrere. Ikke at markedet var kæmpestort, for Zafira’en var for stor til japansk lovgivning, og fik tillagt en større beskatning end lignende modeller.

De thai-producerede Subaru Traviq havde få fordele, herunder en 4-trins automatgearkasse som standard og en større standardmotor på 2,2 liter. Kombineret med den billige pris, som produktionen i Thailand tillod, gav det et attraktivt tilbud på en bil, der ellers var for dyr til hjemmepublikummet i Japan.

Responsiv Iframe

Volkswagen Apollo


I Brasilien er VW et helt andet mærke, end det er i Europa. Her blev T2-generationen af VW Transporter produceret indtil 2013, og den blev sløjfet på grund af nært-forestående sikkerhedskrav i 2014. I 1986 indgik Ford og VW i Sydamerika en alliance, der involverede en del forskellige biler.

Det mundede i 1980 blandt andet ud i Apollo: En mere sportslig og luksuriøs version af Verona, der erstattede Ford-logoet med et fra Wolfsburg, farvede baglygterne sorte og fjernede kiksede kromlister omkring vinduerne.

Besøg vores annoncør:

Bilen er baseret på den ‘Erika’-platform, som Ford udviklede til Escort i 1980, og som blev genbrugt til Verona. VW’en adskillede sig fra modstykket mekanisk ved at udskifte kabeltrækket i gearskiftet med faste forbindelser, hvilket overordnet set ikke blev godt modtaget. Derudover var affjedringen mere fast, og udvekslingen i gearkassen var kortere.

Chevrolet Cruze – nej, ikke den du kender

Hvordan kan du gøre en helt almindelig Suzuki Ignis mere uinspirerende? Prøv med et sæt nye kofangere, et Chevrolet-emblem og nogle mørke baglygter. Og du skal se, hvad forbrugere på det japanske marked i en årrække blev mødt med, da de kontaktede deres lokale Chevrolet-forhandler.

Bilen er funktionelt identisk med den daværende Suzuki Ignis, og den blev lanceret i ledtog med Chevrolet MR, der funktionelt er identisk med den daværende Wagon R. Emblembytteriet opstod som et resultat af et længerevarende samarbejde mellem GM og Suzuki, der også resulterede i biler som Opel Agila og bilerne fra det amerikanske bilmærke Geo: Metro og Tracker.

Suzuki Cara

Autozam AZ-1 er ikke noget, der i sig selv kræver et emblembyt for at fremstå på en liste. Bilen blev produceret i omkring 4.400 eksemplarer, og er med mågevingedøre, verdens hurtigst-snurrende turbomotor og en næsten karikaturisk lille størrelse interessant fra fødslen. Men det var hverken Autozam eller fadermærket, Mazda, som originalt fik idéen til AZ-1.

Det var Suzuki, der også producerer den måske mest sjældne variant af AZ-1 nogensinde. Suzuki Cara, hedder den, og den blev produceret i bare 531 eksemplarer. Bilen har naturligvis Suzuki-mærker hele vejen rundt, men kan udover disse kendes på forkofangeren, der er udstyret med et sæt gule tågelygter.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også