Mens bilfabrikkerne nærmest står i kø for at skrige op om nye el-modeller, trækker BMW-specialisterne Alpina i den anden retning.
De har ombygget komplette BMW’er direkte på fabrikkens eget samlebånd siden 1978, og det har været med enten diesel eller benzin som drivmiddel. Og sådan bliver det ved. I hvert fald hvis man spørger Alpina selv.
Faktisk gik Alpina ikke engang med, da BMW byggede hybrid-sportsvognen i8. Og tunerne skal heller ikke med, selvom BMW i stor stil omstiller produktionen til elbiler.
Efterspørgslen var der ikke dengang, og den kommer heller ikke. Det slog Alpinas administerende direktør Andreas Bovensiepen fast i et interview med BimmerToday.
Vores kunder kører langt og hurtigt
– Især i Europa har vi kunder, der kører 30.000 til 50.000 kilometer om året. For ni måneder siden foretog vi en kundeundersøgelse angående hybrider og egentlige elbiler. Vores kunder efterspørger ikke elbiler, slog Bovensiepen fast.
Og hvorfor så ikke det? Svaret ligger – ifølge direktøren – lige for. En Alpina er en bil, du nyder. Endelig er der elbilens konstante problem – rækkevidden.
– Alpina-kunder – især de tyske – vil køre langt og accellere hårdt. Og så er rækkevidden selvfølgelig stadig et problem, fortalte Andreas Bovensiepen.
Årsagen til Alpina-kundernes nej til elbiler skal også findes i den måde, en Alpina bliver brugt på, mener chefen. Nemlig som det primære køretøj. Som en slags daglig drømmebil.
– Hvis du skal have en ottecylindrede bils køreegenskaber overført til en elbil, vil du maksimalt have en rækkevidde på 200 kilometer. Og når jeg vil køre hurtigt, dur det ikke, siger Andreas Bovensiepen.