Folkene i Maranello har ikke noget problem med at “skrotte” benzinbilen.
I hvert fald ikke hvis man skal tro de seneste udtalelser fra mærkets administerende direktør, John Elkann. Tværtimod ser topchefen blot muligheder i, at et egentligt forbud mod nye diesel- og benzinbiler kan blive en realitet fra 2035.
Det var sådan ordene faldt, da Elkann udtalte sig til Industry Analysis. Faktisk hilser han det mulige forbud velkommen.
– Det giver os muligheden for at lave endnu mere spændende og unikke biler, svarede Elkhan, da han blev spurgt om sin holdning til EU’s planer om et fossil-forbud.
LÆS OGSÅ: Ny plan i EU: Forbrændingsmotoren skal være forbudt før 2035
Nu skal man selvfølgelig passe på med at overfortolke og lægge ord i munden på så magtfuld en skikkelse som topchefen i Maranello, men Elkhans ord kan – som vi læser dem – betyde båd det ene og det andet.
Enten gør Ferrari klar til at lægge sig fladt ned og siger farvel til herligheder som V8 og V12-motoren, sågar den nyudviklede turbo-V6’er i 296 GTB. Eller også har ingeniørerne fundet en måde, hvorpå fossilbilen kan leve sammen med elbilen.
Et faktum er det ikke desto mindre, at selv en specialbils-producent som Ferrari får svært ved at kæmpe mod nye emissionskrav. Omend de i Maranello på grund af et relativt lavt antal biler om året kke skal følge helt samme emissionskrav, som bilproducenterne ellers skal.