I samme åndedrag fortalte italienerne dog også, at man arbejder på en bil, som kører på ‘alternativt brændstof’.
Det er sjældent, at vi hører noget fra Pagani. Men når vi gør, er det som regel med speederen i bund. Og dagens nyhed er ingen undtagelse fra den regel.
Den lille bilproducent – Pagani Automobili S.p.A. bygger kun omkring 30 biler hvert år – bekræfter nu, at Huayra’ens afløser er på. Faktisk vil de både sætte årstal og motorvalg på.
LÆS OGSÅ: PAGANI ER KOMMET TIL DANMARK – FORHANDLEREN LIGGER I LYNGBY
Det bliver i 2023, og det bliver med et monster af en V12-motor. Bilen er indtil videre kendt internt på fabrikken som ‘C10’. Intetsigende – måske. Men det dækker over en seks-liters, twinturbo V12-motor fra AMG.
Ja, den slags laves stadig i Affalterbach. Også selvom AMG også lægger navn til elbiler.
Chefen for det hele – Horacio Pagani – har fortalt Top Gear, at motoren er udviklet på baggrund af feedback fra mærkets kunder, og at AMG har fået besked på at udvikle noget, som ‘varer en god del år’.
Faktisk – siger Pagani himself – at Mercedes-AMG har brugt 72 måneder alene på udviklingsarbejdet med den nye motor, som Pagani har bestilt.
– Og den vil leve op til alle emissionskrav – i hvert fald indtil 2026-2027, understreger chefen.
Hvad skal der ske, AMG?
Hvad der skal ske efter 2027 er straks et andet spørgsmål. Mercedes – og dermed AMG – har allerede fortalt, at man fra 2030 kun vil sælge ‘elbiler’. Men sådan skal det altså kun være på markeder, ‘hvor det giver mening’.
Da Philipp Schiemer blev spurgt til, hvad der så skal ske med Paganis V12-biler efter 2027, nøjedes han med at konstatere ‘ at Pagani er en god ven af huset, og at Mercedes-AMG holder en tæt kontakt til den del af Italien’.
Selv siger Horacio Pagani, at ‘2035 heldigvis er meget langt væk, og at der god tid til at tænke over tingene.’ (hvis nu EU beslutter sig for at forbyde forbrændingsmotoren, red.)