Til gengæld kommer AMG-biler til at skille sig markant mere ud fra det generelle Mercedes-program.
Det er i hvert fald så AMG-chefen Philipp Schiemer udlægger teksten i et nyligt interview med Autocar. Og måske er det meget godt, for AMG-programmet er kun vokset de sidste to årtier.
For at få de mere almindelige Mercedes-modeller til at se ud af mere, er man endda kommet på konceptet AMG-Line. Det er folkene i Stuttgart nu tilgivet for. BMW og Audi gør nemlig præcis det samme.
Men nu er det jo Mercedes, artiklen her handler om. Og der er det ikke til at tage fejl af topchefens ord. AMG-programmet skal på slankekur.
Færre men federe modeller
Og man begynder med de lavest hængende frugter. Altså de mest almindelige Mercedes-modeller. Fremover vil AMG nemlig satse på de mere eksklusive slæder fra Stuttgart.
De biler sælges ganske vist i et mindre antal samlet set – men det er der, Mercedes – og AMG – henter profitten. Det hele skal desuden ses i lyset af en anden af AMG-chefens udmeldinger.
Faktisk har der været fremme, at Mercedes er klar til at skrotte så meget som 75 procent af AMG’s modelprogram.
AMG-modeller vil i fremtiden blevet bygget på unikke platforme – også når Moder Mercedes efter planen skifter til ren elbilsproduktion i 2030. Det betyder samtidig, at kommende AMG efter alt sandsynlighed vil skille sig markant mere ud fra det øvrige Mercedes-program, end det er tilfældet i dag.
Med software som modvægt
Hvordan AMG har tænkt sig at styre uden om det faktum, at batterier vil gøre elbilerne tungere, end de fossilbiler, de skal erstatte, har Philipp Schiemer også et svar på.
Den øgede vægt, batterierne i elbilerne vil føre med sig, skal modarbejdes med ‘intelligent software’. På den måde skal morgendagens AMG også kunne køre stærkt, selvom det ikke nødvendigvis går lige ud.