545e er en af de vildeste varianter af BMW 5-serie, men den koster det halve af, hvad du forventer. Årsagen er, at det er en opladningshybrid.
Den 6-cylindrede BMW 5-serie har hidtil været en dyr fornøjelse på den anden side af 800.000 kr., men de nye afgiftsregler gør det nu muligt at skyde genvej til en af mærkets mest potente varianter ved vælge plugin-hybriden 545e.
Det skriver Bil Magasinet.
Ifølge de nye regler får biler med en en teoretisk CO2-udledning under 50 g/km en særlig afgiftsrabat. Det gavner især dyrere opladningshybrider som Audi A6, Mercedes E-klasse, BMW 5-serie og Volvo 90-serien. De er alle billigere med kraftfulde hybriddrivliner end selv de svageste benzin- og dieselvarianter. Og BMW har endnu en trumf i form af 545e.
Den billigste 5-serie er en 520i benzin med baghjulstræk og 184 hk til 598.043 kr. Som opladningshybrid med navnet 530e har den 292 hk fra 521.486 kr. Den 4-cylindrede benzinmotor er den samme, men den kraftigere hybrid har også en elmotor på 109 hk, der øger effekten til i alt 292 hk.
En masse power til prisen
BMW trumfer med modellen 545e, som benytter samme elmotor og batteri kombineret med fabrikkens fremragende 6-cylindrede benzinrækkemotor, som i sig selv yder 286 hk. Med elmotoren bliver det til 394 hk til en pris på 630.399 kr. Firehjulstræk er oven i købet standard.
En 530i med 252 hk og firehjulstræk (BMW 530e xDrive) starter ved 712.763 kr., så der er 82.364 kr. at spare ved at vælge hybriden, der har 142 hk mere!
I begge tilfælde er topfarten elektronisk begrænset til 250 km/t. BMW 545e går fra 0-100 km/t på 4,6 sek., mens 530i xDrive bruger 6,3 sek.
Valget er ikke svært. Du kan køre din 545e til hverdag uden at bekymre dig om eldriften og samtidig indkassere hele den 6-cylindrede gevinst.
Den kraftfulde BMW lider ikke umiddelbart under sine ekstra cirka 200 kg. 545e føles virkelig kvik fra næsten alle hastigheder, og dynamikken er ikke umiddelbart dårligere. Kører du i Sport, får du hele fornøjelsen af den lækre 6-cylindrede motor.
Minusserne ved hybrid
Så er alt bare godt? Næsten, men der er par ting, du skal være opmærksom på.
Batteri-pakken på 12 kWh ligger under bagagerumsgulvet, som er hævet, hvilket reducerer rummet fra 520 til 410 liter. I praksis går gulvet i plan med kofangeren, mens det går 10-15 cm under kofangeren på 5-serier uden det store batteri.
Batteriet stjæler også lidt af benzintanken, som er reduceret fra 68 til 46 liter. Det reducerer rækkevidden, hvilket omvendt animerer til, at man lader bilen så ofte som muligt.
Ifølge den officielle opgivelse kan BMW 545e køre op til 54 km på el – under testen i koldt vejr blev det til 32 km. Bilens varmeapparat er forsynet med en elløsning, så benzinmotoren ikke skal i gang for at varme bil og kabine i koldt vejr. Alligevel oplevede vi, at benzinmotoren startede under kørsel i elprogrammet, fordi motoren skal service bilens andre aggregater. I varmere vejr skulle man snildt kunne køre kun på el over 35 km.
Hvad er dommen over BMW 545e?
Lader man ikke batteriet, fungerer 545e som en almindelig hybridbil. Vi kørte 11,8 km/l på en længere tur på tværs af landet med god fart, hvilket også er godkendt for så kraftig en bil. 545e er med andre ord lidt af et slagtilbud. Hvornår har du sidst læst det om en BMW?
Vi synes:
En enestående mulighed for at skyde genvej til BMW’s lækre 6-cylindrede benzinmotor.